Produkt – Kapitel 15 | Afsætning

Indholdsfortegnelse
15.1 Klassifikation af produkter
15.2 kvalitet
15.3 sortiment
15.4 Mærkestrategi
15.5 Branding
15.6 Produkters livscyklus (PLC)

Uddrag
Når man snakker om produkt er det mere end kun selve produktet. Det er også emballage, mærke, sortiment, kvalitet og service som tilknytning til produktet.
Produkt er med til at tilfredsstille forbrugerens pain eller behov.


15.1 Klassifikation af produkter
Når man snakker om fysiske produkter så skelner man mellem to
o Kortvarige produkter
o Langvarige produkter

Kortvarige produkter er produkter som man forholdsvis hurtigt bruger igen efter man har købt det. Det er for eksempel fødevarer som ikke kan holde længe, eller personlig pleje
Langvarige produkter er produkter som man kan forbruge i flere år som fx køleskab, ovn og mobiltelefon.

Der kan forskellige årsager til at skifte ens langvarige produkter ud. For virksomhederne er det vigtigt kende årsagerne til at deres langvarige produkter bliver skiftet ud

---

For handelsvirksomheder og servicevirksomheder har man også færdigvarer og serviceydelser.
Emballagens funktioner:
o Præsentation af produktet
Emballagen skal vække kundernes opmærksomhed og præsentere produktet tiltrækkende og attraktivt.
o Beskyttelse og opbevaring
Emballagen skal beskytte produktet mod lys, varme, kulde, bakterier o.l.
o Information
o Emballagen skal indeholde oplysninger om produktet, fx en varedeklaration eller oplysninger om, hvordan produktet samles eller bruges.
o Brugsfunktion
o Mange produkter forbruges over tid. Når en liter mælk er åbnet, skal den kunne lukkes godt igen. Mælkekartonen skal også være god at hælde af.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu