Plantorama | Afsætning   

Indholdsfortegnelse
Karakteristik af Plantorama A/S 2
Metode 2
Udfordringer 2
Udfordring 1 2
Udfordring 2 2
Udfordring 3 2
Udfordring 4 2
Udfordring 5 2
Udfordring 6 2
Anvendte analyser 2
Kritiske succesfaktorer for Plantorama A/S 2
Bilag 3
Bilag 1: SWOT-analyse 3
Bilag 2: Værdikædeanalyse 3
Bilag 3: Porters five forces 5
Bilag 4: Omverdens analyse 6
Bilag 5: Rentabilitetsanalyse 7

Uddrag
Truslen fra nye udbydere:
Der er en stor trussel fra nye udbydere da planter, keramik og lignende varer er relativ lette at afsætte for dagligvarebutikker. En af deres største konkurrenter er netop Bilka. Det er oplagt for folk at købe planter når de alligevel er ude og handle ind. Så kan de klare alle deres indkøb i en butik. Der er derfor en stor trussel fra nye udbydere.

Købernes forhandlingsstyrke:
Køberne har en stor forhandlingsstyrke. Produkterne i Bilka, Brugsen eller Fakta er af forholdsvis god kvalitet og til billige priser. Hvis Plantorama skal være i stand til at matche de priser overfor kunderne skal de have nogle rimelige priser. Kundernes forhandlingsstyrke er rimelig stor.

Hvis det er dyrere end at købe i dagligvarebutikkerne kan det ikke svare sig for folk at køre i Plantorama for at købe blomster eller keramik. Nogle af produkterne i Plantoramas sortiment adskiller sig dog væsentligt da de også sælger store frugttræer, krybdyr og forskellige ting til boligen.

Konkurrence fra substituerende produkter:
Der er stor konkurrence fra produkter som plasticblomster, plastictræer og andre ”falske” produkter. Det er meget lettere for folk at købe en falsk blomst der aldrig visner og som man ikke skal vande i stedet for en blomst der skal passes og plejes for alligevel kun at holde i en uge.

Leverandørerne forhandlingsstyrke:
Leverandørernes forhandlingsstyrke er forholdsvis middel. Plantorama vælger nøje deres leverandører og det kommer helt an på produktet der skal leveres, om de har en stor forhandlingsstyrke eller ej. Nogle af Plantoramas produkter produceres ikke i DK og leverandøren vil derfor have større forhandlingsstyrke hvis der er tale om produkter som Plantorama ikke kan købe hjem andre steder.

Plantorama er meget bevidste omkring kvalitet og vælger derfor deres leverandør efter hvad de kan levere. Et tæt samarbejde med producenter og leverandører er altafgørende for deres succes.

Få adgang til hele opgaven

Upload en opgave og få adgang til denne opgave

Hvor brugbar var denne opgave?

Klik på stjernerne for at bedømme opgaven!

Gennemsnitlig bedømmelse / 5. Antal anmeldelser

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!