Optagelse af kulhydrater | Forsøg

Indholdsfortegnelse
Hypotese

Formål

Teori
1. Hvorfor skal vores kost indeholde kulhydrater?
2. Hvorfor er der forskel på i hvor høj grad blodsukkeret stiger afhængig af, hvilken type af kost vi spiser.
3. Hvad er karakteristisk for hormoner?
4. Hvordan produceres insulin?
5. Hvordan ved kroppen, at der skal frigives insulin til blodet?
6. Hvilken betydning har GLUT4 i forbindelse med blodsukkerreguleringen?
7. Hvad er pointen med at overskydende glukose i blodet omdannes til glykogen?
8. Hvad er glukagon?

Materialer
- Fremgangsmåde

Resultater

Analyse af resultater

Analyse af resultaterne
- Kurverne for blodglukose forklares.

Forklar ved hjælp af biologisk viden de enkelte måltiders glykæmiske indeks.

Vurder om vores resultater er troværdige. Her kan en sammenligning med tabelværdier inddrages.

Konklusion

Uddrag
Hypotese
Jeg forventer, at forsøgspersonens blodsukker vil ændre sig markant, siden de ikke havde spist noget inden, og de indtager kulhydrater spontant.

Formål
At bestemme det glykæmiske indeks for forskellige kulhydratkilder.

Teori
1. Hvorfor skal vores kost indeholde kulhydrater?

Det er vigtigt at inkludere kulhydrater i kosten, fordi en persons krop trækker energi fra de næringsstoffer, der giver det, herunder kulhydrater.

Der er dog flere typer kulhydrater. Der er letfordøjelige (stivelse og sukker) og ufordøjelige (kostfibre) kulhydrater.

Fordøjelige kulhydrater er kulhydrater, der optages i maven og tyndtarmen og derefter transporteres ind i blodet i form af blodsukker, hvor insulin bruges til at balancere mængden af dette specifikke sukker i blodet.

Muskler er det vigtigste organ til blodsukkerregulering, fordi muskler hovedsageligt bruger kulhydrater som energikilde (ATP).

Nogle kulhydrater kan også lagres i musklerne som reserve. Derfor er det vigtigt, at vores kost indeholder kulhydrater, især for folk, der træner regelmæssigt, fordi det er godt for musklerne.

2. Hvorfor er der forskel på i hvor høj grad blodsukkeret stiger afhængig af, hvilken type af kost vi spiser.

Vores blodsukkerniveau påvirkes i varierende grad på grund af forskelle i den hastighed, hvormed maden nedbrydes, og dens kulhydratindhold.

For eksempel kan du se forskel på lyst brød og en skive rugbrød. Lyst brød har for eksempel et højere kulhydratindhold, så dit blodsukker stiger hurtigere end et stykke rugbrød, fordi det tager længere tid at nedbryde.

I nogle tilfælde er et lavt glykæmisk indeks (blodsukkerstigning) usundt, fordi nogle fødevarer er højere i fedt, hvilket sænker hastigheden, hvormed fedt kommer ind i blodbanen, så blodsukkeret stiger langsommere.

Derfor kan nogle fødevarer snyde og have et lavere glykæmisk indeks, men et højere fedtindhold.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu