Opgavebeskrivelse
Opgave 23.2
Aspirin er en hovedpinepille produceret af schweiziske Bayer. Aspirin har lavet en reklame til det russiske marked som kan ses her: adsoftheworld.com
Med udgangspunkt i den udvidede kommunikationsmodel skal du diskutere, hvilke forhold der kan tale for, at man ikke kan anvende reklamen i sin nuværende udformning på alle internationale markeder. I diskussionen skal du opstille relevante forudsætninger, der har betydning for diskussionen.
Case 23.3
1. Diskuter kampagnens indhold og udformning i forhold til det engelske marked. Kan kampagnen bruges på andre markeder? Argumenter for de enkelte markeder, du vælger. Byg besvarelsen op på den udvidede kommunikationsmodel.
2. Kan man argumentere for, at Carlsberg har anvendt content marketing? Kom i besvarelsen ind på, hvordan man i så fald har anvendt det, og hvilken formål man har haft med det.
Uddrag
Idet Aspirin går ind på det russiske marked, er der nogle faktorer de skal tage højde for, samt tænke over hvad det vil betyde for det internationale marked.
På den ene side ville de med denne reklame skulle tage højde for forskellige tolerancer af ironi fra forskellige land.
For eksempel er Danmark et land der tåler og forstår ironi og sarkasme, mens andre lander så som Rusland ikke benytter det.
---
I kampagnen har Carlsberg valgt at formidle den på engelsk, men med fokus på danske værdier samt ”The danish way”.
Ved at Carlsberg benytter sig af engelsk sprog, er det nemmere at ramme den engelske målgruppe, da de kan forstå sproget.
Ydermere minder den danske og engelske kultur om hinanden, og dermed er der ikke stor miljøafstand til England, og derfor passe reklamen godt dertil.