Indholdsfortegnelse
1. lav en ultrakort karakteristik af virksomheden.
2. redegør for virksomhedens målgruppe i danmark. tag udgangspunkt i væsentlige segmenteringskriterier
3. vurder den fundne målgruppes psykologiske forhold
2 4. vurder den fundne målgruppens købsadfærd
4 5. redegør for marketingmixet
5 som konklusion tages de vigtigste pointer fra hele opgaven
Optimer dit sprog - Klik her og bliv verdensmester i at skrive opgaver
Uddrag
Vanemæssige køb er der for de kunder som fx. kommer der pga at det er sundere end mcdonalds.
Der er måske også en lille smule Overvejelseskøb i de kunder som køber ved sunset da de har haft en overvejelse om at købe ved sunset da det er billigere og man får en bedre kvalitet på maden.
Initiativtager:
Initiativtageren er ofte den/de personer der er sultne, og derigennem har et effektivt behov. Initiativtageren vil ofte argumentere i en gruppe hvorfor de skal have mad, og hvilket sted maden skal købes fra.
Konsument:
Konsumenten behøver ikke kun være initiativtageren, det kan også være en gruppe hvor der er blevet bestemt af nogle personer hvad/hvornår der skal spises. Konsumenten vil ofte have et effektivt behov der skal stilles i form af noget spiseligt.
Disponent:
Disponenten er ofte en gruppe, ellers er det let og tage en beslutning hvis man kun er sig selv, da man bare skal føle hvad man selv har et behov for. Gruppen vil ofte finde for og imod argumenter for fx: Hvilken slags mad man vil købe, hvor man vil købe, take-away eller spise i restauranten osv. Og efter man har argumenteret og evt. gået på kompromis kan man finde ud af hvor man vil spise.
Influent:
Der kan være mange forskellige influenter. I Sunsets tilfælde vil det i langt de flestes tilfælde være andre der har spist på Sunset, og som derefter fortæller om deres oplevelse med maden, stedet, restauranten og evt andre vigtige informationer. Konsumenten kan derefter på baggrund af disse informationer vælge om der skal foretages et køb eller ej.
Køber:
Køberen vil som oftest være en af konsumenterne, dette giver mest mening da det er dem der skal spise maden, og som får opfyldt deres behov. I nogle tilfælde kan man dog få en helt tredje person, der ikke er en del af nogle af købsrollerne til og købe produktet.
4.2 Købstype (eller købsadfærdstype)
Man kan foretage sig alle tre købstyper, det afhænger nemlig af situationen og personer.
Impulskøb:
Du foretager impulskøb, hvis du kommer kørende på en motorvej/en vej og ser et skilt, som fortæller at der er en sunset tæt på. Hvis man sidder sulten i bilen på daværende tidspunkt, tænker man ikke over hvad det er, men man køre bare derind og køber maden.
Det kan også være et impulskøb, hvis man går forbi en restaurant inde i byen, og bare går derind og køber noget, fordi man var sulten og det lige var nemt. Altså man foretager sig en pludselig og impulsiv købshandling.
Vanekøb: Du foretager vanekøb, hvis du køber fra sunset som en vane. Det kan fx være hvis du hver dag til frokost køber fra sunset, så bliver det til en vane, og du tænker ikke længere over hvad du skal købe eller hvor du skal købe fra. Altså det købes på automatik.
Skriv et svar