Ølmarkedet | Afsætning

Indholdsfortegnelse
1. Redegør kort for ølmarkedet. Inddrag bilag 1-4.
1. Virksomhederne på ølmarkedet bliver påvirket af konkurrenceforholdene. Analysér 2-3 markedskræfter, som har stor betydning for konkurrenceforholdene i branchen.
2. Foretag en analyse af købsadfærden ved køb af øl.
3. Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-3 og relevante bilag skal du: Identificere en væsentlig udfordring for Royal Unibrew på ølmarkedet. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Konkurrence på markedet er domineret af konkurrenceformen differentieret duopol, hvor vi har Carlsberg A/S som er markedsleder med en markedsandel på 53,5% og markedsudfordreren Royal Unibrew A/S som har en markedsandel på 23,5%.

Markedet er domineret af disse to udbydere, som til sammen har en samlet markedsandel på 77%. Ølbranchen består af som sagt 197 bryggerier i Danmark, hvilket vil sige, at konkurrencen er hård.

Samt har forbrugerne en grad af præference i denne branche. Så ses markedsfølgerne som er, Harboes Bryggeri A/S med en markedsandel på 1,8% og Coop Danmark A/S som har en markedsandel på 7,3%. Til sidst har vi nichevirksomhederne, som blandt andet er Svaneke Bryghus, som i starten af 2018 gik til at være 100% økologisk.

Siden 2006 udgjorde specialøl 2,6% af det totale salg af øl, hvor andelen i 2017 var steget ti l9,18%. De rer en vækst på ølmarkedet, men hovedsageligt indenfor specialøl.

Salget af special øl er steget med 350% over 12 år, lige 7
Blandt de 197 bryggerier i Danmark er Tuborg med 32,3% mærkeandel, Carlsberg med 14,4% mærkeandel og Royal med 11,1% mærkeandel de øl som differentierer sig bedst på markedet.

De er de mest almene øl og kvaliteten er høj. De store bryggerier er gode til at differentiere sig fra konkurrenterne, som selvfølgelig giver dem nogle konkurrencefordele, som de kan positionere sig på. Blandt andet kan de tage en højere pris, i modsætning til de mindre mærker som f.eks. Harboe og Ceres.

Trusler fra substituerende produkter
Kundernes behov kan tilfredsstilles på mange andre måder, ud over bare øl. På ølmarkedet er specialøls andel af det totale ølsalg stigende, hvilket vil sige at pilsneren er faldende.

Dette har også fået øl producenterne til at investere i specialøl.

De skal ramme den sundhedsbevidste forbrugere, således er de så småt begyndt at producere økologisk- eller alkoholfrie øl, for at få ramt på disse forbrugere. Samt har Royal foretaget i lige præcis dette tiltag 5 opkøb uden for øl-segmentet, for at ramme de sundhedsbevidste forbrugere.

Carlsberg har også produceret deres egen sodavand ”Carlsberg Sport”
En stor trussel er også målgruppe de unge, som drikker op mod 6-8 forskellige drinks i løbet af en uge.

Hvilket er en stor trussel mod ølbranchen, da priserne på disse substituerende produkter er i rimeligt prisniveau med pilsneren sammenlignet med diverse drinks som ciders og CULT shakers.

I forhold til de lidt dyrere og mere prestige fyldte substituerende produkter som vin og whisky. Disse produkter kunne nuværende forbrugere godt finde på at købe, hvis man altså havde et større rådighedsbeløb.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her