Besvarelse af eksamenssættet i Afsætning A fra 1. december 2016 om virksomheden Novasol.

Indledning
Novasol blev i 1968 etableret under navnet Nordisk Ferie. På daværende tidspunkt var målet at sælge hytteferier til Norge, men dette har ændret sig siden, ligesom navnet har i 1976.

Novasol beskæftiger sig i dag med at udleje ferieboliger igennem flere forskellige kanaler tværs over verdenskortet.

De er i dag Europas største udbyder af feriehusudlejning og har 1.500 medarbejdere. På dette differentieret oligopol marked findes der både udlejningsfirmaer, internetformidlere og private udlejere; derfor er der både store og små udbydere af feriehusudlejning på markedet.

Novasol har den største markedsandel i Danmark, og er i markant vækst, på samme måde som branchen er. Der forventes frem mod 2018 en vækst på 1,5-3,5% om året, hvilket skyldes en højere stabilitet i landet og øget kvalitetsbevidsthed hos udlejningsbureauerne .

Indholdsfortegnelse
Opgave 1 – Karakteriser kort det marked Novasol Danmark befinder sig på
Opgave 2 – Analyser omverdens forholdene for Novasol i Danmark
Opgave 3 – Analyser konkurrencesituationen for Novasol i Danmark
Opgave 4 – Diskuter Novasols vækststrategi

Uddrag
Novasol havde i 2015 en markedsandel på 27% på sommerhusovernatninger i Danmark og er derfor markedslederen på markedet, eftersom de dominerer det danske marked.

Novasol befinder sig på et differentieret oligopol, da der findes nogle større konkurrenter og en større mængde af mindre konkurrenter på markedet.

Novasols største konkurrenter er Sol & Strand, Feriepartner og Dancenter, som i 2017 havde en markedsandel på ca. 15% i Danmark . Udover defire store bureauer, så findes der også 140 mindre bureauer.

Airbnb er således en kommende konkurrent på visse fronter. Nogle ferieboligejere foretrækker at udleje deres ferieboliger selv

og det har den nye konkurrent Airbnb gjort nemmere, hvilket gør Airbnb til en konkurrent med stigende markedsandele . Derfor kan Novasol med fordel foretage gradvise ændringer ved at øge sit fokus på den digitale-platform.

---

Det vigtigt at kigge på Novasols målgruppe, som er tyske borgere. I 2016 meldte Storbritannien sig ud af EU (BREXIT) og konsekvenser kender man ikke med sikkerhed før om 1-2 år .

Hvis dette skulle være tilfældet for Danmark (DAXIT), hvilket har været et omdiskuteret emne. Så er den åbne grænse til Tyskland i fare, da det er en af goderne ved at være med i EU, derfor kan det blive sværere at komme ind i landet.

Det vil betyde mindre turisme, som især vil påvirke Novasol, da en stor del af deres kunder er tyske turister.

---

Udlejningsbranchen er i rivende udvikling, hvilket skyldes globalisering og hermed den stigende digitalisering. Airbnb er ved at rivalisere det danske marked, som også kommer til udtryk i den stigende tendens til selv at udleje sine boliger.

Det er internettet som ændrer markedet, fordi alt fra en popcornmaskine til et sommerhus bliver i dag udlejet på internettet .

I fremtiden vil det muligvis være nødvendigt for Novasol at have større fokus på deres digitale platform, hvis de vil beholde deres markedsandele og forblive i vækst .