Nike og bæredygtighed | SO | 10 i karakter

Problemformulering
Nike er iblandt en af de største virksomheder i verden. Det medfølger selvfølgelig ansvar og nogle krav, som Nike skal tage i mente.

Derfor vil jeg gerne lave en virksomhedsbeskrivelse af Nike og redegøre for deres CSR-aktiviteter. Jeg vil analysere Nikes produktionsmetoder, med særligt fokus på CSR.

Dertil vil jeg undersøge betydningen af deres produktionsmetode i forhold til det amerikanske marked. Til sidst vil jeg kigge på hvilke fordele og ulemper der vil der være ved de forslået løsninger og om det kan betale sig for Nike at få en bæredygtig produktion

Indledning
Nike er verdens førende sportsbrand, der er amerikansk ejet. Med deres imponerende statisitkker, der bliver ved med at blive overgået, fastholder de deres position, som en af de mest indflydelsesrige virksomheder i verden.

Det hele startede tilbage i 60’erne, hvor den universitetsstuderende løber, Phil Knight og hans træner Bill Bowerman, valgte at grundlægge Nike.

Helt præcist i 1964 og under navnet Blue Ribbon Sports. De forhandlede med det japanske sneakermærke Onitsuka Tiger.

Men da Bowerman fandt på at bruge sin hustrus vaffeljern til at fremstille rillede skosåler til løbesko, lancerede firmaet sin egen produktlinje i 1971 - samme år, som BRS skiftede navn til Nike. Og lige siden den dag har virksomheden kun taget verdenen med storm.

Indholdsfortegnelse
Problemformulering 2
Indledning 2
Redegørelse 2
Analyse 4
Vurdering 7
Konklusion 8
Kilder 9
Bilag 10

Uddrag
Nike er en produktionsvirksomhed, der primært producerer sportssko og -beklædning. Grunden til at Nike er en produktionsvirksomhed, er fordi at de selv designer, udvikler og producerer deres varer.

Tager man et kig på Nike i forhold til virksomhedstyper, så er Nike et aktieselskab. Det der kendetegner et aktieselskab, er at man indskyder minimum 500.000 kr., man er kun hæftet med indskuddet og så behøver man kun én til at starte et aktieselskab.

Hænger man dette op imod Nike, så var det Phil Knight, der startede Nike og han skød dengang 500$ ind i virksomheden - Dog så gælder der nogle andre regler i USA, så derfor er det lidt svært at sætte virksomheden op i forhold til de danske regler.

En oplagt model at tage fat i ift. virksomhedsbeskrivelse er Business Model Canvas. BMC-modellen er god fordi, at den kan beskrive enhver organisation. Store som små.

Derfor kan vi anvende modellen - Tager vi et kig på Nikes kundesegment, så har Nike et meget bredt kundesegment.

De har hoveparten af deres kunder fra sportens verden. Alt fra amatør til topprofessionelle atleter. Udover deres mange sportskollektioner, så har Nike også formået at skabe en stil til unge mennesker

med deres meget moderne hverdags T-shirts, sko, jakker osv. Det har også åbnet op for en helt ny gruppe mennesker, og dermed skabt større omsætning.

Videre til værdifaktorer. Hos Nike har man forsøgt at skabe det bedste produkt, ved at fokusere på kvaliteten på deres produkter

hvilket har fået deres kunder til at være vedholdende, forstået på den måde at så snart de har købt et produkt hos Nike, så er de vendt tilbage for at købe deres produkter igen.

Udover det så er Nike rigtige gode til at komme med nyheder og det skaber en masse interesse hos deres kunder. Og samtidig med deres gode designs formår Nike, at bevarer deres kunder.

Kigger man på Nikes distributionskanaler, så ser man både Nike ude i de fysiske butikker, men også helt klart over deres online sider.

Deres brug af sociale medier spiller også en stor rolle i forhold til at nå ud til deres kunder. De er meget fremme på sociale medier, som fx Facebook, Instagram og Twitter.

Grunden til dette er primært fordi, at deres kunder oftest begår sig der, og derfor gør det, det nemmere for Nike at nå ud til disse kunder.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu