Opgavebeskrivelse
Der ønskes en kort virksomhedsbeskrivelse af Nike med henblik på at fastlægge virksomhedens situation på det danske marked.

Dernæst skal du analysere virksomhedens anvendelse af de 4 P’er med særlig vægt på promotionparameteren.

Vurder og diskuter hvorledes de 4 P’er og særlig promotionparameteren skal anvendes i fremtiden for at øge virksomhedens vækst.

Indledning
Nike er en spændende virksomhed, som producere sportsprodukter, som er kendt over hele verden. Mange mennesker anvender i dag Nike, enten som fodboldstøvler, løbesko eller bare som sportstøj.

Nikes reklamer er set i langt det meste af verden, og jeg synes altid Nike har formået, at lave nogle spændende reklame, som faktisk er underholdende.

Nike konkurrerer meget med Adidas om markedsandelene indenfor fodbold, hvor de langsomt spiser sig en smule ind, på Adidas markedsandele.

Jeg interesserer mig selv meget for sport, og anvender også selv Nike. Dette er grunden til, at jeg har valgt at arbejde med Nike.

En anden grund er også, at jeg finder deres reklamer meget spændende, idet de altid anvender nogle kendte sportsmænd, og jeg kunne godt tænkte mig, at finde ud af, hvilke faktorer som det er, at Nike anvender for at påvirke deres målgruppe med deres reklamer.

Men hvad indebærer virksomheden Nike generelt, og hvordan er deres position på det danske marked? Hvordan anvender de deres 4 P’er, hvor der er særlig vægt på promotionparameteren?

Og hvorledes burde de anvende deres 4 P’er i fremtiden for at øge deres vækst? Det er hvad jeg vil finde frem til, ved at lave denne opgave, og ud fra dette kom problemformuleringen:

Indholdsfortegnelse
Indledning 2
Metodeovervejelser 3
Afgrænsning 3
Virksomhedsbeskrivelse af Nike 4
De 4’per 5
Produkt 6
Pris 7
Place 9
Promotion: 9
Reklameanalyse 12
Vurdering og diskussion 17
Konklusion 20
Litteraturliste 20
Bilag 1 22
B 23
Bilag 2 23
Bilag 3 24
Bilag 4 25
Bilag 5 26
Bilag 6 27

Uddrag
Nike Aps er en amerikansk virksomhed, som specialisere sig indenfor sko, beklædning og sportsudstyr. Nike er også det største sportsbrand i verden, hvilket medfører at de selvfølgelig er verdenskendt1.

Nike blev etableret i slutningen af 1950’erne af løbetræneren Bill Bowermann og hans talentfulde løber Phil Knight, som indgik et samarbejde i 1964, efter Bill Bowermanns ideer var blevet afvist af en masse sko producenter, som ikke ville hjælpe ham med, at udvikle nye løbesko2.

Det startede med at Phil Knight skulle skrive semesterprojekt, om en lille virksomhed, hvor de tog udgangspunkt i Bill Bowermanns ide. Virksomheden startede med, at hedde Blue Ribbon Sport, men skiftede navn til Nike i 19783.

Siden da har Nike udviklet sig til, at have med næsten alt sportsudstyr at gøre. I 1981 åbnede Nike deres første hovedkvarter i Europa, som lagde i Amsterdam i Holland.

Herfra solgt Nike til det meste af Europa, og det var her Nike også kom ind på det danske marked4. Virksomheden har i dag 700 fabrikker fordelt på hele 52 lande, som anvender mere end 800.000 medarbejder.

De fleste fabrikker ligger i Asien. Nike kom ud med et flot overskud i år 2008 på 18,6 mia. dollars. Heraf kommer 34 % af indtjeningen fra udlandet5.

Nike har været meget omtalt i medierne, for at de giver for lav løn i deres fabrikker i udlandet, hvor de får deres sko produceret meget billigt.6

I Danmark har Nike planer om, at åbne en række butikker i samarbejde med detailhandlere, således at der kun bliver forhandlet med Nike produkter. Nike har valgt at åbne de butikker, fordi de tror, at det vil udvide deres markedsandele i Danmark.

Det har allerede været en succes på det amerikanske marked, og således har Nike altså nu planer om, at indfører det på det danske marked.

Dette truer selvfølgelig de danske sportskæder såsom Intersport og Sport-Master, men de vil også stadigvæk sælge Nike produkterne i deres butik, da de mener, at Nike er et uundværligt produkt, da det er et meget stærkt sportsmærke, som kunderne rigtig gerne vil købe.

Nike mener, at de har et stort udbud af vare, og derfra vil de vælge at lave deres helt egne distributionskanaler.

I Danmark er Nikes produkter ikke ligeså populært som i udlandet. I Danmark udgør Nike og de to store konkurrenter Adidas og Puma nemlig mindre end en tredjedel af omsætningen i Intersport-butikkerne, hvor det ligger noget højere i udlandet7.

Som sagt er Nike altså markedsledere generelt i hele verden næsten, undtagen i en af de vigtigste sportsgrene, nemlig fodbold, her har Nike spist ind på Adidas det seneste stykke tid, men Adidas er stadig foran, men mere om det senere.

Nike fører på point i VM, hvis man skal se på, hvordan det er gået for de hold, som spiller i både Nike, Adidas og Puma.

Her er hele 12 hold ud af 32 nemlig Adidas, men det forhindre ikke Nike i, at fører på point, altså dvs. At de hold som Nike har satset på, giver mest bonus, hvilket er en meget god ting for Nike, hvis man ser på, at de først kom på fodboldmarkedet for ca. 15 år siden.

Det skal dog siges, at disse tal er fra år 2006, og der havde Nike kun været på markedet i 12 år8. Dette fortæller lidt om, hvor meget energi og ressourcer, som Nike ligger i deres forarbejde og anvendelse af promotion, for at det skal nå perfekt ud til målgruppen, dette vil jeg kommer nærmere ind på senere.

Jeg vil meget gerne kunne komme på nogle tal, som viser Nikes markedsandele på det danske marked, men jeg har simpelthen ikke kunne finde noget om dette, desværre.

Men jeg kan fortælle at Nike er markedsledere i verden generelt, undtagen på fodbolden som sagt. Dette vil jeg tro også gælder Danmark, selvom jeg som sagt, desværre ikke har, kunne finde noget om det.

---

Efterspørgslen på Nikes produkter er relativ høj, da næsten alle sportsudøver går ind i en sportsbutik for enten, at købe Nike, Adidas eller Puma. Forbrugerne søger nemlig et godt image, og det får de ved, at købe Nikes fodboldstøvler12.

Nikes værste konkurrenter er som sagt Adidas og Puma. Men Nike fører stort set over Adidas i alle sportsgrene, undtagen 1. Fodbolden.

Her ligger Adidas over Nike, hvor Adidas har 37 % af markedet, hvor Nike kun har 31 %. Nike har dog på det seneste indhentet Adidas en smule13.

Hvis man ser på Nike og Adidas fodboldudstyr ude i butikkerne, så ligner priserne meget hinanden.

Vi skal også huske på, at øvrige forhold som påvirker Nike, er at vi jo er inde i finanskrisen, og således er der mindre der køber Nikes fodboldudstyr, da det jo ligger i den lidt dyre ende, hvad angår prisen.

Konkurrentorienterede prisfastsættelse:
Jeg har valgt at sætte prisen ud fra den konkurrentorienterede prisfastsættelse.

Inde på Intersports hjemmeside, har jeg sammenlignet nogle nogenlunde ens produkter, fra hver især Nike og Adidas. Når man sammenligner de to priser, så vil man kunne se, at Nike har sat deres priser lidt højere end Adidas priser.

Dette gør de sikkert, fordi at når de ligger lidt højere, antyder det, at deres produkt er lidt mere værd, samtidig med at afvigelsen fra Adidas pris ikke er for høj, så forbrugerne vælger Adidas pga. Prisen.14.