Indholdsfortegnelse
English Abstrakt 3
Beskrivelse Af Mcdoland’s Danmark 3
De 7 P’er 3
Serviceleverancesystem 6
Strategisk Analyse 7
Skydeskivemodel 7
Porters 5 Forces 7
Konkurrentanalyse 9
Blue Ocean Strategi 10
Porters Konkurrencestrategi 10
Konkurrencemæssig Position 10
Swot 11
Ansoffs Vækst Strategi 12
Omverdensmodel 12
Værdikæde 14
Reklame Analyse 16
Diskuter Og Vurder Reklame Vs. Strategi 18
Litteraturliste 20
Bilag 1 – Markedsandel 21
Bilag 2 – Great Taste of America 22
Bilag 3 – Vært/-Inde Håndbog Fra Mcdonald’s 23
Bilag 4 – Grønt Logo 24
Bilag 5 – Rebranding 25
Bilag 6 – Ledervejen 26
Optimer dit sprog - Læs vores guide og scor topkarakter
Uddrag
English abstrakt
Beskrivelse af McDoland’s Danmark
McDonald's Danmark ApS er en dansk virksomhed og et datterselskab af McDonald's Corporation. Virksomhedens hovedkontor ejer og driver nogle få af restauranterne i Danmark, men primært fungerer de som samarbejdspartner for franchisetagerne, som ejer størstedelen af de danske restauranter.
McDonald's Danmark har ansvaret for den overordnede markedsføring og strategi for alle restauranterne.
De er også ansvarlige for udviklingen af træningssystemet og retningslinjerne for den daglige drift af hver enkelt restaurant. McDonald's Danmark blev etableret i 1989.
Som nævnt samarbejder McDonald's Danmark med franchisetagerne, der ejer restauranter i Danmark. Der er i alt 83 restauranter, der er spredt ud over hele landet fra Bornholm til Skagen. Franchisetagerne ejer forskellige antal restauranter, fra 2 til 12 hver.
McDonald's Danmark er den dominerende aktør på fastfood-markedet i Danmark og er førende inden for branchen.
Konkurrencen på markedet er differentieret og har visse monopolagtige træk. Dette skyldes, at McDonald's Danmark konkurrerer på et marked med forskellige præferencer.
Ud over McDonald's Danmark findes der også andre mindre udbydere på markedet, såsom Burger King, Subway og 7-eleven.
De 7 P’er
Selvom McDonald's Danmarks produkter er fysiske og håndgribelige, klassificeres virksomheden som en servicevirksomhed, da den primært fungerer som en restaurant.
Derfor er det mest passende at betegne McDonald's Danmark som en servicevirksomhed. Herunder præsenteres McDonald's Danmarks 7 P'er:
Produkt: McDonald's sælger velkendte mærkevareprodukter. Gæsterne er bekendt med produkterne og ved, hvad de kan forvente, f.eks. fra en Big Mac-menu.
Opskriften på en Big Mac er den samme over hele verden, og det er netop det, McDonald's stræber efter.
Produktet spiller en afgørende rolle, og hvis McDonald's ikke kan leve op til deres omdømme for ensartede produkter, vil de miste deres troværdighed og dermed også kunderne.
Skriv et svar