McDonald’s Case | Afsætning

1.    Målgruppeanalyse 

McDonald’s målgruppe består af flere segmenter. Først og fremmest består deres målgruppe af unge i alderen 12-22 år, som bruger meget tid med venner og på at komme ud og gå på cafe. De bor i storbyerne eller forstæder til storbyerne. De går i skole eller er under uddannelse, og har derfor ikke et særligt stort rådighedsbeløb.

McDonald’s målgruppe består også af et segment, der er børnefamilier, hvor forældrene har en travl hverdag uden så stort overskud. De bor i storbyerne eller forstæder, og tjener mindre end gennemsnittet. Dette segment kan fx ses ved at McDonald’s lægger legetøj i menuer. I forhold til Conzoom henvender Mcdonalds sig blandt andet til City singler (E1). Hvilket hænger sammen med at 19% af city-singlerne spiser take-away ugentligt, derudover har de et lavt rådighedsbeløb og er bosat i de større byer i Danmark.

Derudover henvender McDonalds sig til Familien Danmark (A5), idet det er børnefamilier. Derudover tager de oftest på campingferier i Danmark eller udlandet, hvilket betyder at de befinder sig på de danske motorveje om sommeren, og derfor kan McDonalds være et nemt valg af mad.

Indholdsfortegnelse
1. Målgruppeanalyse 1
2. Værdikædeanalyse 2
Virksomhedens Infrastruktur 2
Produkt- og serviceudvikling 2
Menneskelige ressourcer 3
Indkøbsfunktion 3
Kerne- og periferiydelser 3
3. Virksomhedstype bestemmelse og præsentation 4
4. Konkurrence Tragtmodel og McDonalds nærmeste konkurrenter 5
5. Marketingmix analyse for McDonald’s 5
Product 5
Price 6
Place 6
Promotion 6
Personale 6
Physical evidence: 7
Processor 7
a. Prisforskelle verden over 7
b. Prisforskelle og kundernes syn på dem 8
c. McDonald’s som franchise 9
d. McDonald’s’ prisfastsættelse sammenlignet med konkurrenterne 9
McDonald’s: 9
Burger King: 9
Sunset: 9
f. McDonald’s’ sortiment 10
g. McDonald’s skriver på to sprog 10
h. Diskuter nedenstående outdoor reklamer og hvilken målgruppen de henvender sig til 10
i. Analyse af outdoor reklame samt tilknytning af McDonald’s’ værdier/positionering. 11
j. Vurdering af virkemidler i reklamerne 12

Uddrag
3. Virksomhedstype bestemmelse og præsentation

McDonald’s skal for at overleve levere en god service. Deres produkter er ikke det vigtigste for dem, men det er vigtigt, at kunderne får deres bestilling hurtigt. De skal derudover mødes af smil og dygtige medarbejdere.

Kunderne hos McDonald’s kommer dertil for at få deres mad hurtigt. Det betyder, at de sælger “hurtig mad”, hvilket ikke er et håndgribeligt produkt, men en service.

De har derudover en servicepakke, som består af kerneydelsen hurtig mad, samt periferi ydelsen har en bestående af en kerneydelse samt tillægsydelser, så betegnes virksomheden som en servicevirksomhed.

Derudover kendetegnes en servicevirksomhed ved ikke at have et håndgribeligt produkt, hvilket McDonald’s heller ikke har. Da McDonald’s er en servicevirksomhed, skal deres marketingmix analyseres med de 7 p’er, fordi der her er de ekstra 3 p’er.

Disse 3 p’er hjælper med at forstå marketingmixet for en servicevirksomhed, da dette fortæller noget ekstra om personalet, processerne og physical evidence, som er vigtigt for en servicevirksomheds succes...

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu