Matas A/S | SO4 Afsætning og Matematik

Indledning
Vi vil i dette gennemgående notat foretage en strategisk analyse samt matematisk analyse af Danmarks førende detailforhandler inden for skønhed og velvære. Matas har de seneste år oplevet øget konkurrence på markedet. I denne analyse vil fokus være på Matas’ nuværende situation – både internt og eksternt.

Der vil analyseres om hvorpå omverdenens øgede konkurrence har indflydelse på Matas’ videregående vækst og position som markedsleder. Derudover vil der ved hjælp af priselasticitet beregnes maksimeringer af givne produkters mængde og pris. For at understøtte analyser, gøres der brug af forskellige analysemetoder samt modeller.

Indholdsfortegnelse
Indledning ...................................................................................................................2
Problemstilling ............................................................................................................2
Arbejdsspørgsmål .......................................................................................................2
Strategisk analyse af Matas.........................................................................................3
Intern analyse...............................................................................................................3
Værdikæde.................................................................................................................. 3
Ansoffs vækstmatrice...................................................................................................7
Kernekompetencer ..................................................................................................... 8
Ekstern......................................................................................................................... 8
PORTER'S FIVE FORCES...............................................................................................8
Omverdensmodellen..................................................................................................... 10
SWOT ........................................................................................................................... 13
Redegørelse for begrebet priselasticitet og for de forskellige prisfastsættelsesmetoder....14
Udregning af priselasticiteter af forskellige punkter........................................................15
Vurdering af, hvilke typer produkter hos Matas der er hhv. priselastiske og prisuelastiske .22
Bilag ...................................................................................................................................... 23

Uddrag
Indkøb og lager
Matas A/S har kompetente samt langvarige forhold til deres mange leverandører. På beauty- markedet findes der utallige leverandører, hvilket sikrer virksomheden let tilgængelighed til nye samarbejdspartnere med et stabilt partnerskab. Hele indkøbsprocessen foregår i virksomhedens hovedkontor i Allerød, hvor Lise Ryevad ledelsesansvar for indkøb sørger for troværdige leverandøraftaler.

Derudover foregår alt planlægning omkring leverancer også via den centrale indkøbsfunktion i selskabets hovedkontor og bliver herefter leveret hos Matas’ centrallager med beliggenhed nær hovedkontoret i Allerød. Matas lægger stor vægt på store lagerrum da det øger virksomhedens lagerkapacitet. Dermed skaber virksomheden i højere grad flow fra leverandør, videre til centrallageret der modtager leverancer og herefter pakker samt afsender ordene videre til virksomhedens mange forretninger.

Marketing
Flere virksomheder forsøger at indtrænge på markedet, hvilket gør promotion en vigtig del af beauty markedet, da det er godt at være på forkanten her. Matas A/S er en udpræget forretning der fungerer som mellemhandler for diverse designer brands samt virksomhedens egne produkter der identificeres ved de populære Matas striber, placeret på produkternes emballage. I Matas’ forretninger er der rig mulighed for køb af skønhedsbrands til varierende priser mellem 50 - 800 DKK.

Også på onlinesalget oplever Matas en stigende konkurrence fra nye fremadstormende markedsudfordrere. Dette har givet Matas grundt til opstart af en ny strategi, hvor virksomheden har valgt at reagere med; et såkaldt turn-around. Udgangspunktet for strategien er at tilpasse sig markedsudviklingen bestående af anderledes kundebehov, øget konkurrence og digitaliseringen. Strategien blev præsenteret i forbindelse med årsrapporten 2017/18 under navnet “Et Fornyet Matas”. Deres ambitioner var hermed at opnå et kundeengagement med en forøgelse på 10% .

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her