Man kan da aldrig få for meget pølse | Analyse

Indledning
Ualmindelig mange mængder af ”pølse”. Forventningen om, at du er den der skal indtage mest pølse.

Venner og kammerater som presser dig til at snuppe en lille ekstra ”pølse” inden festen slutter. Dette er forventningerne, man har når man tager i byen med sine venner.

Presset fra vennerne kan sætte dig i situationer, uden egen lyst, og få dig til at gøre ting du, som når du tænker efter

du faktisk ikke vil. Det er således budskabet I kampagnefilmen ”Man kan da aldrig få for meget pølse!?!”.

Indholdsfortegnelse
Indledning
Præsentation
Indhold
Filmiske virkemidler

Sammenligning med ”Tømmermænd”

Vurdering

Opgave Om Fremstillinger Af Alkohol Og Alkoholkultur

Husk at formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning
- Tekstgrundlag:

1b. Klaus Rifbjerg: Tømmermænd

Analyse, Sammenligning Og Vurdering

Uddrag
I reklamefilmen anvendes der en række filmiske virkemidler. Der anvendes både reallyd, når de taler og asynkronlyd i form af baggrundsmusik

eksempelvis i den scene hvor Mads ligger nøgen mellem en masse pølser anvendes der asynkronlyd (0:01-0:05), som er en form for guddommelig sang.

Scenen er en intertekstualitet fra filmen ”American Beauty”, hvor den oprindelige scene er en halvnøgen kvinde, som ligger blandt rosenblade.

Lyden giver en god effekt og det hele virker meget livligt. Der bliver brugt en total billedbeskæring

hvor vi ser personernes hele figurer og halvnær billedbeskæring hvor Mads sidder på stranden ved siden af hans venner (0:55-1:00).

Men der gøres også brug af nær billedbeskæring. Dette bruges bevidst da man skal lægge ekstra mærke til Mads’ ansigtsudtryk når hans venner presser ham til at drikke, uden han selv har lyst. (0:52-0:55)

I scenen hvor der er brugt nær billedbeskæring, er hvor Mads endelig får nok og råber ”STOOOOOP!”, her er kameraet meget tæt på hans ansigt.(1:36-1:39)

I klippet hvor vi ser Mads fra et fugleperspektiv, har seeren ”magt” over Mads og der falder pølser ned på ham, som symboliserer alkohol.
(0:01-0:05) og (1.24-1:31)

Ellers ser man personerne i normalperspektiv. Klipningen er gennem det meste af reklamefilmen usynlig, hvilket vil sige, at det ikke er meningen at vi skal lægge mærke til den.

Dog bliver der brugt synligklipning (montageklipning) lige inden at Mads får nok. (1:24-1:36) Her bliver klipningen speedet op og der bliver vist en masse klip indenfor meget kort tid.

Der bliver man opmærksom på klipningen, og hele situationen bliver meget stressende i takt med, at lydniveauet også stiger.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu