Reklameanalyse af ”Man kan da aldrig få for meget pølse!?!” Af Trygfonden (2019)

Indledning
Uendelige mængder af ”pølse”. Forventningen om, at du er den der indtager mest pølse. Venner der presser en til at tage et ekstra ”shot” pølse, det er forventninger, man har til de andre, når man tager i byen med sine venner.

Presset fra vennerne kan sætte dig i situationer, du egentlig ikke ønsker, og få dig til at gøre ting du, som når du tænker efter, egentlig ikke vil.

Det er det umiddelbare budskab I reklame-/kampagnefilmen ”Man kan da aldrig få for meget pølse!?!” fra 2019 lavet af Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden med Nikolaj Lie Kaas som instruktør.

Reklamen har et budskab om at alkohol, symboliseret ved pølse, er overalt i ungdomskulturen og påvirker unges personlige grænser. Reklamen handler om en ung mand der hedder Mads på 24 år, som fortæller os om, hvordan hans vennekreds går i byen, Mads snakker om, at de er gode til at respektere hinandens grænser for hvornår ”pølse” blive for meget, senerne er dog i kontrast til hans udsagn.

Uddrag
Man får ikke helt fodfæste i denne situation. Drivkraften i denne reklame, er de røde pølser, som er en klar analogi for alkohol. Pølse bliver også altid nævnt i ental ligesom man gør, når man snakker om alkohol.

Grunden til at instruktøren har udskiftet alkoholen med pølser, er for at gøre situationerne mere groteske og derigennem forstærke budskabet om at alkohol har en negativ skyggeside.

Reklamen giver nogle indikatorer på, at Mads ikke er den største fan af den store mængde pølse han hele tiden påvirkes af . Vi ser b.la. et længere klip af Mads, som kigger fortabt på kruset af pølser, men går stadig med til / er presset til at skåle.

Mads har en rød bluse på som ofte er forbundet med ordet ”stop”, som er med til at vise os hvordan Mads’ forhold til pølse er gennem hele reklamefilmen.

Farven rød bliver brugt i næsten alle scenerne som binder historien sammen. Det at næsten alle scener har rødt i dem, er også en intertekstuel reference til ”American Beauty” hvor røde roser indgår mange af scenerne.

Rosen bliver set som ”the american beauty” i filmen, men undervejs i filmen skifter rosens betydning fra noget positivt til noget negativt. Dette virkemiddel bruger Nikolaj Lee Kaas på sammen måde med sin brug af rød og røde pølser.

Mange kan godt lide at blive fulde og hygge/feste, men der er også grænser for, hvornår det ikke er fedt længere. Det fanger han både med ironien og med den røde farve. Den røde farve kan symbolisere styrke, men også stop. Alkohol går fra at være en styrke til en svaghed.