Indholdsfortegnelse
1) Beskriv de fysiologiske argumenter, der kan underbygge gymnasieklasses hypoteser:

2) Forklar, hvordan man i praksis kan måle vitalkapacitet:

3) Beregn de manglende gennemsnit i tabellen:
- Gennemsnitshøjde for drenge:
- Gennemsnitlige vitalkapacitet for drenge:
- Gennemsnitshøjde for piger:
- Gennemsnitlige vitalkapacitet for piger:

4) Afbild resultaterne, vist på figur 1, for henholdsvis drenge og piger med vitalkapacitet som funktion af højde
- Drenge:
- Piger:

5) Vurder hypotesen om, at der er korrelation mellem højde og vitalkapacitet på baggrund af resultaterne i figur 1 og din afbildning

Uddrag
Gymnasieklassens hypotese omkring at der er en korrelation mellem højde og vitalkapacitet kan godt underbygges, idet at højden har en betydning for lungernes størrelse, og dermed også vitalkapaciteten.

Vitalkapaciteten er nemlig den maksimale mængde luft, som der kan udåndes efter den maksimale indånding. Dvs. at når man indånder luft øges samtidig rumfanget af brysthulen.

Dette betyder at både luftvejens samlede rumfang og lungernes størrelse spiller en betydelig rolle for den maksimale indånding. Med andre ord jo mere luft der indåndes, jo større vitalkapacitet.