Litteratur | Analyse | Dan Ringgaard | 12 i Karakter

Indledning
De skønlitterære bøger ser vi ofte samlet i en bogreol urørt igennem længere tid. Når vi åbner et ældre stykke litteratur, samtidig med at duften af fortiden bringes i spil, så dannes forestillingen om et spring ind i den fiktive verden.

Den græske filosof Aristoteles er bl.a. kendt for sin opdeling af skønlitteraturen: (1) Epik, der danner rammen for det fortællende element. (2) Drama, der skaber de visuelle billeder hos modtageren. (3)

Lyrik, som er med til at udtrykke budskabet. De tre områder er med til at skabe værdier og opfindsomme verdener ud af ingenting hos læserne.

Ligeledes beretter Dan Ringgaard i sin bogserie følgende: “Litteraturens mirakel er, at dens ord kan skabe verdner ud af intet, ud af luftens tomhed, den blanke væg eller den hvide side.” (linje 44, s. 1).

Uddrag
Udover etos anvendes der også logos, da man som modtager er bevidst om, at Ringgaard har et stort forskningsområde inden for litteraturen, fremstår hans formuleringer og argumentationer ofte velorienterede, om hvorfor modtagerens fornuft oftest bringes i spil. Bl.a. skriver han således:

“Derfor handler passagen ikke bare om indvielsen til litteraturen, men også̊ om opdagelsen af ens eget indre. Den handler om at blive sig selv.” (linje 60-63 s.1). Ved at han afslutter med at henvende sig til individet, formår han at fremme fornuften hos modtageren.

I det følgende vil jeg gerne kommentere på Ringgaards argumentation samt bekræfte den måde han får sin argumentation til at give et samspil på i sin sagprosa. Dette gøres ved brug af Toulmins argumentationsmodel.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu