Lidl | PBL Opgave | Virksomhedsøkonomi | Noter

Problemformulering
Du er ansat i den lokale Lidl, har ofte undret dig over hvorledes forhold i hverdagen synes mindre optimalt tilrettelagt.

Du ønsker at skabe en optimeret løsning på virksomhedens nuværende leverandører, udvidelse af butikken ny logisk styrings leder og ønsker at undersøge hvorvidt leveringsservice og logistikomkostninger bliver påvirket.

Indledning
Lidl er en virksomhed der er særlig afhængig af deres leverandører. Virksomheden kræver et tæt samarbejde med sine leverandører, som de hvert da arbejder med, så de ved at de arbejder lige fra lokale produkter og sæsonprodukter, økologiske og fairtrade produkter, vegetariske retter og særlige hudvenlige tekstiler.

Indholdsfortegnelse
Problemstilling: 2
Indledning til forhold 1 3
Forhold 1: Forbedring af virksomhedens indgående logistik, Lidl vælger ny og bedre leverandør. 3
Selvom alle omkostninger stiger, vil det i sidste ende gavne Lidl og danne en positiv udvikling, da det er forventet at gavne virksomhedens fremtidige indtjeningsmuligheder. Forhold 2: Lidl vælger at udvide butikken. 4
Forhold 3: Lidl ansætter en ny leder med ansvar for logistikstyring, hvad de ikke ved er at han ikke har styr på det. 5
Hvad ville der ske hvis lidl begyndte at producere nogle af deres produkter selv? 6
Hvilken ledertype har Lidl, og hvordan vil en evt. omstrukturering påvirke deres logistikstyring? 6
Konklusion 7

Uddrag
Vælger Lidl at udvide butikken, kan det have en ændring i leveringstiden på varer, da der vil være flere varer leverandører skulle levere.

Det vil samtidig gøre at lagerservicegraden vil stige, da både bestilte varer og leveret vare vil stige. Udvider Lidl deres butik, ville det være svært at opretholde leveringspræcisionen, da det er en forandring for butikken, samt flere varer skal holdes styr på.

Levering fleksibiliteten vil ikke som sådan blive ændret, da Lidl er et discount-supermarked. Derfor vil de stort set altid kunne være fleksibel over for en ændring i ordrestørrelse, ordresammensætning mm.

Efter en udvidelse af butikken vil der måske være et større udvalg af varer, eller også en større mængde af varerne, det gør at kunderne bliver mere tilfredse og derfor en positiv påvirkning af eftersalgsservice.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu