Indholdsfortegnelse
PBL OPGAVE TIL KERNESTOFOMRÅDET STRATEGI
UDVIKLING AF FORRETNINGSMODELLEN
- Er det muligt at tjene penge på at sælge dagligvarer online?
- Hvilke informationer har du allerede? Hvilke informationer har du behov for at søge for at kunne komme videre?
- Søg selv nye artikler og informationer. Ovenstående er blot forslag og nogle af artiklerne er ikke helt nye.
- Der er helt sikkert gennem de seneste uger skrevet rigtig meget om onlinesalg i dagligvarebranchen.
1. Hvordan har coronakrisen påvirket Nemlig.com?
2. Hvordan har Nemlig.coms økonomiske udvikling set ud de sidste 5 år?
3. Hvad skyldes deres underskud?
4. Hvordan er Nemlig.coms forretningsmodel anderledes i forhold til fysiske dagligvarebutikkers?
5. Hvordan ser fremtiden ud for Nemlig.com og onlinemarkedet generelt?
Er det muligt at tjene penge på at sælge dagligvarer online?

Uddrag
Nemlig.com er et online supermarked, der blev etableret i 2010 af Stefan Plenge. Under sloganet "Dagligvarer når det passer dig" sælger Nemlig.com dagligvarer til danskerne via internettet og leverer dem selv direkte til kunderne.

Siden 2014 har Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen været medejer og bestyrelsesformand i Nemlig.com.

Der er blevet investeret massivt i virksomheden, som imidlertid fortsat er en underskudsforretning. I 2018 havde virksomheden et resultat for året på kr. -58,7 mio.

---

Deres årlige resultat er steget fra -93.087 i 2015 til -52.071 i 2019, Nemlig.com har stadig et negativt årligt resultat, men det er forbedret positivt de sidste 5 år.

Virksomheden er selv skyld i deres underskud, da de udvider, investere og ansætter flere medarbejdere.

Dette ses blandt andet i deres personaleomkostninger som er steget markant siden 2015. Omkostningerne er steget fra -122,026 kr. i år 2015 til -289,447 kr. i år 2019.