Jysk – PBL Opgave | Virksomhedsøkonomi

Opgavebeskrivelse
- Hvad er en CSR og hvad er en CSR-strategi?

- Det er alle FN’s verdensmål men hvorfor bør en virksomhed tage ansvar og kan det
også være kun i virksomheden?

- Det er for unge mennesker blevet meget vigtigt at leve op til disse verdensmål, men hvilke er det egentlig unge går mest op i og hvorfor?

- Nu ved vi hvad de unge går mest op i men hvordan kan en handelsvirksomhed så over overhovedet arbejde med CSR?

- Men hvis en virksomhed skal have meget udbytte af deres CSR-aktiviteter, hvor er det så i varers forsyningskæde at udbyttet er højst?

- Så hvordan kan JYSK egentlig bruge FN’s 17 verdensmål i sin CSR-strategi og i sine CSR-aktiviteter?

Problemformulering
Hvordan kan JYSK bruge FNs 17 verdensmål i sin CSR-strategi og i sine CSR-aktiviteter?

Uddrag
Den nederste del hedder “Økonomisk ansvar”. Det er noget som kræves af alle virksomheder. En virksomhed skal jo selvfølgelige levere profit for at kunne vokse og overleve men det er også et krav til samfundet, at alle virksomheder kan bidrage og profitere. Man kan også sige at hvis en virksomhed ikke kan formå at lave profit/overskud så vil den have rigtigt svært ved at gøre noget ved de andre punkter.

Det næste punkt er “Juridisk ansvar”. Det juridiske ansvar en virksomhed har går i bund og grund ud på at den skal følge de love som der er blevet sat. Danske virksomheder skal følge både den danske love og EU’s love. Hvis vi så vil sælge i andre steder end EU skal vi selvfølgelig også overholde deres love. Et eksempel kunne være at de oppe på Danish Crown i Ringsted, skal have noget bestemt tøj på, som sikre dem mod knivene og maskinerne de bruger. Dette er et lovkrav.

Det 3. punkt i pyramiden “Etisk ansvar”. Etisk ansvar rækker lige et lille ekstra stykke end det juridiske. Her vælger du faktisk selv i din virksomhed om du vil have noget med det at gøre eller ej. Du kan selv vælge om du synes det er etisk korrekt eller om du vil have noget med det at gøre. Der er ingen love for om dette er i orden her. Dette kunne fx være at en legetøjsfabrikant stopper med at bruge sin tv-reklame fordi at der ikke en god nok diversitet mellem fx køn, hudfarve eller alder. Her har fabrikanten altså ment, at det ikke er etisk korrekt, at fx er for mange drenge med i forhold til piger.

Der er ikke noget lovkrav om at fordelingen skal være lige, men det er noget virksomheden mener. Det er også tit her at virksomheden tit kan få noget ud af at ændre det og fortæller kunderne om “hvor gode de er”. For alle virksomheder skal overholde de 2 første ting men her bliver det mere “personligt” og de kunder som går op i om deres varer er etisk korrekte, sætter stor pris på dette segment.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her