Jysk | Virksomhedsøkonomi | Noter

Indledning
En SWOT-analyse er en analyse som bruges til at analysere og identificere en virksomheds Interne forhold, som er stærke og svage sider, og virksomhedens eksterne forhold, som er muligheder og trusler.

SWOT er en forkortelse af Strengths, Weaknesses, Opportunities og Threats, som er virksomhedens interne og eksterne forhold oversat til engelsk.

En SWOT-analyse er en analyse hvor virksomheden kan se hvor de fremover skal yde en større indsats. Interne forhold er forhold i virksomheden som personalet og ledelsen selv kan påvirke.

Eksempler på interne forhold kunne være produktion, produkter, markedsføring og organisation. Eksterne forhold er forhold som virksomheden ikke kan påvirke, forhold i omverdenen som virksomheden må tilpasse sig.

Eksempler på eksterne forhold kunne være konkurrenter, kunder, den teknologiske udvikling, kultur, lovgivning og demografi.

Uddrag
SWOT-analyse og nær- og fjernmiljø hænger også sammen på den måde, at nærmiljø, på samme måde som interne forhold, er det miljø der er nær virksomheden, og som virksomheden ofte er i kontakt med og som i et vidst omfang kan påvirkes.

Fjernmiljø og eksterne forhold er det miljø som er fjernt, altså er uden for virksomheden. De hænger sammen på den måde at det er de ting som virksomheden ikke kan påvirke, men som virksomheden bliver nødt til at indrette sig efter og holde øje med.

Det kunne fx være en ny lov/overenskomst der omhandler hvor meget ferie man som borger i Danmark er berettiget til, eller hvor meget CO2 man som virksomhed må slippe ud i atmosfæren, dette skal virksomheden så selvfølgelig rette sig efter.

---

Jeg går ud fra JYSK har en god økonomi fordi den hvert år har en samlet omsætning på ca. 9 mia. kroner, og dette er en stærk side, fordi en af de vigtigste ting i en virksomhed er, at økonomien er i orden.

Butikkerne er store fordi de gennemsnitlig er 1100m2, og JYSK sørger for at de nye butikker får en god beliggenhed, og dette er gode sider fordi netop beliggenheden betyder så meget for hvor mange kunder der kommer i butikken

og jo større butik jo flere ting kan man have i butikken, og jo større mulighed for større gevinstmaksimering.

JYSK er kendt for deres gode tilbud og billige priser, og det er selvfølgelig altid en god måde at lokke kunder på, hvilket også har vist sig at være tilfældet siden 1980’erne for Jysks vedkommende.

JYSK har også stor fremgang fordi de hver uge åbner 2 nye butikker og “Aldrig er færdige - men altid er på vej”, og fremgang kan kun være en stærk side for en virksomhed. JYSK har også de seneste 5 år haft stor vækst af butikker og ansatte.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu