Problemformulering
Hvad påvirker virksomhedens valg af kommunikation?

1: Redegør for en selvvalgt virksomheds interne og eksterne forhold på det danske marked.

2: Der ønskes en medieanalyse af en (eller flere) selvvalgt(e) annonce(r), hjemmesider, sociale medier og/eller reklamevideoer henvendt til det danske marked, ved hjælp af danskfaglig metode.

3: Desuden ønskes en analyse af virksomhedens anvendelse af promotionparametret på det danske marked.

4: Vurdér og diskuter, på baggrund af virksomhedsbeskrivelsen og analysen, udvikling af virksomhedens promotion.

Indledning
Denne SRO handler om den danske virksomhed Jysk A/S. Opgaven er et samarbejde mellem dansk og afsætning, hvor der arbejdes med analyse af samfundsøkonomiske og danskfaglige forhold samt vurdering og formidling af fundne resultater - der vil blive kigget på hvad der påvirker virksomhedens valg af kommunikation.

Jeg har valgt denne virksomhed, da jeg synes det er en god virksomhed som jeg kan gå i dybden med, da Lars Larsens historie er utrolig imponerende og viser, at hvis man sætter sig nogle mål i livet og er fastbesluttet på at nå dem.

Dette er en obligatorisk opgave som et led i forbedring til den kommende SRP, dog finder jeg også Jysk relevant i nutiden, da det er en virksomhed, som konstant er i vækst.

Indholdsfortegnelse
Sro - Dansk/afsætning 1
Resume 3
Indledning 4
Problemformulering Undringsspørgsmål: 4
Hvad Påvirker Virksomhedens Valg Af Kommunikation? 4
Metodevalg 4
Redegør for En Selvvalgt Virksomheds Interne Og Eksterne Forhold På Det Danske Marked. 5
Værdikæde Af Jysk A/s 6
- Indkøb Og Lager 6
- Marketing 6
Omverdens-Model Af Jysk 7
- Nærmiljø 7
- Fjernmiljø 7
Swot Af Jysk 8
Reklame Analyse Af ”Jysks 40-ÅRs Jubilæum” 9
- Aida - Modellen 12
- Attention 12
- Interest 12
- Desire 13
- Action 13
Promotionformer 13
- Reklame 13
- Sponsorering 14
- Direct Marketing 14
- Personligt Salg 14
Vurdering Og Diskussion Af Jysk Promotion 15
Konklusion 16
Litteraturliste 17

Optimer dit sprog - Klik her og bliv verdensmester i at skrive opgaver

Uddrag
Jysk er en international retailkæde1 med hovedsæde i udkanten af Aarhus i Brabrand og blev etableret i 1979. Jysk har profileret sig på at sælge "alt til boligen" lidt billigere end konkurrenterne og har på deres hjemmeside 10 kategorier af varer som fx til badeværelse og gardiner samt flere.

Jysk var oprindeligt kaldet Jysk sengetøjslager indtil 2001, hvorefter det blot nu hedder Jysk. Selskabsformen for Jysk er A/S og er en handelsvirksomhed som har stået i spidsen for detailsektoren.

Ved grundlæggelsen var JYSK-butikkerne helt unikke, da de kombinerede sengetøj med øvrige møblementer i deres butikker med sine mere end 2.900 butikker, 24.000 medarbejdere i følgende 512 lande og en årlig omsætning på over 26 milliarder kroner, er Jysk i dag en global virksomhed bygget op omkring 100% ejede butikker.

Jysk har en kæde af butikker, hvor de køber fælles ind til samtlige butikker omkring sig. For at være mere specifik er Jysk en detailvirksomhed, da deres produkter bliver distribueret ud til butikkerne der hører under dem.

Lars Larsen fik også produceret nogle ting til Jysk, hvilket også gør at den har nogle produktionsvirksomheder, men den er hovedsagelig en detailvirksomhed.

Koncernens årlige omsætning er på 30,5 milliarder korner - væksten er stabil og kontrolleret - branchen indeholder boligtekstilforretninger, detailhandel med husholdnings- eller boligudstyr samt postordre-/internethandel og butikshandel.3

Demografisk passer Jysks vare til alle forskellige aldre og målgrupper, da alle kan benytte sig af Jysk. De værdier de lever efter i JYSK, er baseret på skandinaviske karaktertræk så som demokrati, menneskerettigheder og social lighed.

Jysk mission er at skabe gode skandinaviske tilbud og deres vision er, at være kundernes første valg inden for branchen, dog er jysk største kernekompetence en kombination af hvordan de sælger, indkøber og markedsfører deres produkt.

Jysks største konkurrent er IKEA der ligesom Jysk har opnået en stor markedsandel rundt i verden, dog havde de en nettoomsætning i 2019 på: 4.446.156.000 kr. og i forhold til 2017 hvor den var på 3.887.000.000 kr. kan vi se, at Jysks nettoomsætning er steget med 175.389.000 kr.

En kritisk succesfaktor for Jysk er at have et godt omdømme, så kunderne stoler på den virksomhed, de handler med.

Jysks markedsvækst er totalt eksploderet, da han er gået fra at starte en enkelt butik op i Aarhus, hvorefter han har udvidet.

---

Jysk designer og opfører deres butikker - de indkøber alt, som ikke er til salg i butikken og de sørger for, at butiksindretningen hele tiden præsenterer deres sortiment bedst muligt.

Jysk har 4 kundeløfter til deres kunder som er; ”Du får gode tilbud”, ”Du får pålidelig kvalitet”, ”Du får nem handel” og ”du får kompetent service”.

Jysk vægter deres kundeløfter meget højt, da de definerer hvordan de gerne vil give kunden den bedste shopping oplevelse med Jysk .

Jysk tilbyder landsdækkende bytteservice og uden tidsbegrænsning refunderer de det fulde beløb ved fremvisning af købsdokumentation.

Jysk fokuserer også på karrieremuligheder - jysk belønner initiativ. Hos Jysk tilbyder de en fair løn baseret på den givne stilling og ud over løn tilbyder de også en attraktiv bonusordning for alle fuldtidsmedarbejdere baseret på funktion/stilling.

Jysk tilbyder ved siden af løn og bonusser ansatte med andre fordele som en integreret del af lønpakken som fx kan være i forhold til personalekøb.