Opgavebeskrivelse
Opgave 1 2
Virksomhedskarakteristik 2
Opgave 2 3
Redegørelse af delmarkeder Kompan sælger på. 3
Opgave 3 3
Analyser købsadfærden hos én selvvalgt kunde til et af Kompans produkter 3
Opgave 4 5
Analyser købsadfærden hos én selvvalgt kunde til et af Kompans produkter 5

Uddrag
Kompan er en fynsk virksomhed der blev stiftet i 1970, som gerne vil skabe sunde og glade lokalmiljøer. De er en produktionsvirksomhed der sælger B2B.

De udvikler og producerer selv deres produkter, de innovative, når det kommer til sikkerhed og forskning af legepladser.

Ejerformen hos Kompan er et aktieselskab, det er altså aktionærerne der ejer virksomheden. Christian Dyvig som er bestyrelsesformand ejer 57 procent af virksomheden, Pensionskassen PFA ejer de resterende 43 procent, Kirk Kapital som er en del af Lego familien har købt PFAs aktier i 2014.

Kompan omsatte for 1,366 mia. kr. i 2014 og indtjente 194 mio. kr. Kompan opkøbte det hollandske selskab Standing Strong, som skal bringe teknologi til at udvide selskabets fitnessdel-

Kompan har beliggenhed i Odense hvor de har hovedsæde. Der er 780 ansatte under Kompan og 35 der sidder i aktieselskabet.

Kompan er førende inde for legepladser og udeaktiviteter ikke bare i Danmark men i Europa. De sælger til Rusland, Asien, Mellemøsten og USA, de er vokset med 16% uden for Europa.

Kompan har investeret stort på USA, i produktinnovation og tilpasset dele af deres sortiment efter USAs lovgivning.

De har rykket deres produktion ud af Danmark som resulteret i at omsætning og indtjening steg.

Konceptet hos Kompan har et bredt værditilbud af højkvalitets legepladser, fitness aktiviteter og andre fysiske aktiviteter til børn og voksne, ud fra den nyeste teknologi, højeste sikkerhed og innovativ tankegang.

De gerne vil ramme primær kundegruppe som er kommuner og boligforeninger og sekundært sportsklubber, selvstændige arkitekter/landskabsarkitekter.

Det segment der typisk benytter sig af Kompans produkter det grønne segment, da det indeholder personer der dyrker naturen, tænker på sundheden og måske de offentlige ansatte der benytter sig af de kommunale outdoor områder i stedet for fitnesscentre eller legelande.

Kompan sælger deres produkter med en inspirerende dialog, og i tæt samarbejde med kunden. Dette er for at opfylde kundes ønske bedst muligt og skabe mest mulig værdi for kunden.