Køn og ligestilling | DHO | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Der ønskes en kort redegørelse af oplysningstiden med henblik på en analyse af køn og ligestilling i 1700-tallet, herunder hvilket syn på køn og ligestilling, der kommer til udtryk i kilderne. Der ønskes en diskussion af hvad status er for ligestillingen i dag.

Indledning
Det omfattende emne køn og ligestilling har spredt sig som en steppebrand og blevet til en kæmpemæssig samfundsdebat som har rødder tilbage til oplysningstiden.

Ideen om ret til selvbestemmelse i frihedens navn for det enkelte individ herskede i samfundet, dog blev denne tanke aldrig ført ud i livet, grundet samtiden.

Borgerne mente at det var guds vilje, og naturens gang at samfundet var indrettet i et hierarki. Først i det 20. århundrede blev køn og ligestilling for alvor sat på dagsordenen, og er siden hen blevet ét af nutidens hidtil største debatter, som har skabt, rører i samfundet.

I følgende opgave bliver der sat et mærkværdigt fokus på hvordan køn og ligestilling har påvirket den efterfølgende tid, således fra 1700-tallet og frem til i dag.

Fokusset bliver sat på baggrund af en grundig redegørelse af køn og ligestilling i 1700-tallet, og hvordan frihedsideologierne tog form.

Ydermere analyseres de relevante kilder, omhandlende ligestilling og køn, og hvordan omstændighederne var i forhold til ligestilling og kønsrollerne tilbage i tiden.

Dermed diskuteres der også hvorvidt der er sket en stor ændring i arbejdsfordelingen mellem mænd og kvinder.

Indholdsfortegnelse
Historieopgave 1
Resumé 3
Indledning 3
- Redegørelse 4
- Analyse 5
- Diskussion 8
Konklusion 10
Litteraturliste 11

Uddrag
Ved at tage et tilbageblik på kønsrollerne, i 1700-tallet er det anderledes for hvordan kønsrollerne har ændret sig op gennem den nyere tid.

Ser vi på kilden Kongeriget Kokleku var det kvinderne der havde magten og ikke mændene. Ludvig Holberg skriver om dette sted og beskriver at ’’fremmede bliver forbløffede’’ .

Dette betyder at Ludvig Holberg selv blev forbløffet eftersom han selv var fremmed, men det var også tydeligt på måden han beskriver stedet.

I slutningen af romanen beretter Ludvig Holberg ’’Da jeg var i Kokleku, var der en stor sag med en bestemt Rådsherres søn, som blev voldtaget af en pige ’’

Denne mand fik en straf der fjernt minder om nutidens retssystems korrekte måde at håndtere straffesager på, og give en velfortjent dom.

Pigen der stod bag voldtægten, fik som straf at hun skulle gifte sig med drengen hun havde voldtaget for at redde hans ære. Drengens vidner godtgør at han er en god dreng som opførte sig ordinært og formelt ’’før hun forførte ham’’ .

Grunden til at de benævner at han opførte sig naturligt og opdragen inden voldvægten bunder i at de er troende. Er man til forskel asatroende er en vigtig del af sit liv delen hvor man bliver en mand.

Dette kan forhindres hvis hans ære ikke er genoprettet. I romanen Kongeriget Kokleku beskrives der en stærk kvindelig overlegenhed, kvinder stod for vigtige opgaver såsom kirken, militæret, staten og papir arbejde.

Imens mændene stod i køkkenet, hakkede kød, lavede boller og andre almene huslige pligter. Kilden, Kongeriget Kokleku

har en tendens til at for skrue virkeligheden samt give et usandt syn på kvinder ved at antyde at de dominerer og behandler mænd som kvinder ellers ville blive behandlet.

Dette sker bl.a. da der bliver oplyst ’’men denne nation, Kokleku, forekom mig helt naturstridig og tåbelig.’’ Hvor der menes at det er unormalt at styre nationen på den måde.

Yderligere bliver formidlet af en af mændene at ’’De troede, at naturen havde skabt dem således, at kvinder skulle styre landet og mænd skulle væve, koge, strikke, spinde, feje stuen og samtidig få tæsk.’’

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu