Klokken | Analyse

Indledning
“Klokken” er et eventyr skrevet af HC. Andersen, og er udgivet i 1845. Ligesom mange andre eventyr og tekster, der er skrevet i romantikken er “Klokken” baseret på en helhedstanke og en opfattelse af, at naturen, mennesket og det guddommelige er ét.

Naturen og synet på naturen er i “Klokken” meget essentielt, og er meget i fokus, hvilket man også ser meget i store dele af romantikkens tekster. Eventyret har alt i alt et universalromantisk udtryk, da naturen er beskrevet og bygget op om denne organismetankegang.

Uddrag
De væsentligste personer i fortællingen er konfirmanderne, men først og fremmest kongesønnen og den fattige dreng.

Kongesønnen bliver i fortællingen beskrevet meget selvstændig og sikker i sin sag:“, han sagde, at den klokke var for lille og fin til at kunne høres så langt borte, som de havde hørt den, og at det var ganske andre toner, som således rørte et menneskehjerte; han som talte var en kongesøn.” (l. 26-28, s. 2.)

Citatet her siger noget om, hvordan kongesønnen tager styringen i jagten på at finde klokkelyden, og ikke lader sig narre af andre “forkerte muligheder.”

Kongesønnen er også viljestærk, fordi han hverken lader sig påvirke af abekattene der sidder i træet, eller af de tætte tornebuske: “De ækle abekatte sad oppe i træerne...dybere og dybere ind i skoven.” (l. 14-16, s. 3.)

Mange ville nok også tro, at en kongesøn ville kunne klare ting, som andre nok ville bukke under for, hvilket han også viser, at han kan. Det er i sidste ende nok også hans viljestyrke og positivitet gør, at han når sit mål: “"Klokken vil og må jeg finde"! sagde han, "om jeg så skal gå til verdens ende"!” (l. 13, s. 3.)

HC. Andersen vælger også, at lade være med at give personerne navne hvilket gør, at man som læser ikke føler sig så knyttet eller bundet til karaktererne.

Selvom kongesønnen tilhører overklassen samfundet formår han alligevel, at fremstå meget venlig og uselvisk. I og med, at han er kongesøn kunne man godt komme til at tro, at han ville være nedværdigende over for den fattige dreng, men det viser sig at det er han ikke: “"Så kan vi jo gå sammen"!” (l. 5, s. 3.)

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu