Kampen om kosmetikmarkedet

Indholdsfortegnelse
- Redegørelse af det danske kosmetikmarked.
- Analyse af hvilke vækststrategier Matas, Normal og Luxplus anvender på markedet.
- Diskussion af følgende udsagn:
- Identificér en væsentlig udfordring for en valgfri udbyder på kosmetikmarkedet. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Den danske butikskæde Matas, blev grundlagt i 1949 og er i dag børsnoteret med 2.500 ansatte, hvor hovedparten er ansat i en af koncernens ca. 270 Matas-butikker.

Udover de fysiske butikker, har Matas en webshop som sammen med de fysiske butikker, i stigende grad bliver én og samme butik. Ligeledes har butikskæden i flere år opbygget en solid base af loyale medlemmer i Club Matas, som tæller ca.

1,8 millioner medlemmer. De benytter altså omnichannel-strategi, også kaldet den tværkanalindholdsstrategi, som er med til at forbedre deres brugeroplevelse og skabe et bedre forhold til deres kunder på tværs af kommunikationskanalerne.

I 2013 lancerede Matas et nyt butikskoncept, Stylebox by Matas, som foruden salg af produkter kunne tilbyde kunderne skønhedsbehandlinger, dog havde konceptet begrænset succes.

Lars Vinge Frederiksen, som er bestyrelsesformand for Matas, udtaler bl.a. ”Der er sket rigtig mange ting i Matas, men det er også et faktum, at der er sket rigtig mange ting i vores omverden.”

Efterfølgende har Matas forsøgt sig med ”Et Fornyet Matas”, som skulle imødekomme udfordringerne på markedet: ”Vi går efter at blive først, størst og bedst på nettet inden for vores felt med lynhurtig levering, Danmarks bredeste udvalg, og masser af gode tilbud. Derfor har vi lanceret dagtil-dag levering over hele landet - og blænder nu op for samme dags levering i hovedstadsområdet.

Vi tror på den fysiske butik, men butikkens rolle bliver en anden i en fremtid med mere nethandel. Vi vil derfor modernisere vores butikskoncept - og åbne nye butikker. Det skal være mere sanseligt, mere personligt, og nemmere handle i Matas.

Vi kan også se muligheder i at lægge mindre butikker sammen til større og mere attraktive butikker” udtales det fra Matas CEO om strategien ”Et Fornyet Matas”.

Det kan konkluderes at Matas henvender sig til et stort marked, med deres forholdsvis lave priser, derudover skaber koncernen konkurrencefordel ved at have branchens laveste omkostninger til både distribution samt indkøb.

De benytter heraf konkurrencestrategien omkostningsleder, samt anvender vækststrategien, intensivering samt markedspenetration. Koncernen investerer markant online, hvilket skaber værdi for forbrugerne og ligeledes skaber øget salg ved at tilbyde produkterne i deres nye online del.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her