Kom ind i kampen | Analyse | Oddset | 10 i Karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Analyserende artikel
Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger reklamefilm, der bruger klimabevidsthed som motiv.
I din artikel skal du analysere og fortolke Kom ind i kampen – sluk vandet (tekst 1a) og SWEDOOR – miljøvenlige døre (tekst 1b).
I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:

• At analysere og fortolke de virkemidler og genretræk, reklamefilmene anvender i formidlingen af deres budskab, herunder hvordan de etablerer en sammenhæng mellem produkt og klimabevidsthed som motiv.
• At vurdere, hvordan de to reklamefilm forsøger at nå deres intenderede modtagere.
• At formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning.

Indledning
Klima, miljø og bæredygtighed er noget, som er begyndt at fylde meget mere i vores hverdag. Vi er blevet mere bevidste om vores forbrug af forskellige materialer.

Plastikposer bliver der ikke brugt den samme mængde af, for i de fleste familier er de skiftet ud med genanvendelige. Affaldssortering af madaffald, restaffald, stort affald og pap er noget vi alle tænker over.

Man stopper lige en ekstra gang foran skraldespanden, og siger til sig selv ”Hov, den banan hører jo ikke til der”. Klima, miljø og bæredygtighed er også begyndt at fylde en del i medierne.

Medier er den største platform i hele verdenen, og derfor kommer de forskellige budskaber ud til rigtig mange mennesker på en gang.

Mediernes rolle er at give et hurtigt overblik, gøre brug af et let- og forståeligt sprog og give individet adgang til et komplekst stof.

Uddrag
Derfor skiller en af de sidste indstillinger sig ud fra de andre. I indstillingen, i tidsintervallet 00:00:19-00:00:32, ser man en kvinde og en mand stå i et køkken.

Kvinden bliver forstyrret af en lyd, som kommer fra baggrunden, hvor manden står. Nemlig lyden af en vandhane, som løber, imens at han skræller kartofler.

Først da han har slukket for vandhanen, vender kvinden sig da om med et smil på læben og ro i sindet. Denne indstilling er efterfulgt af et citat ”Kom ind i kampen” i tidsintervallet 00:00:32-00:00:36.

Indstillingen med kvinden og manden er brugt, som et virkemiddel for modtageren, for at fortælle at de mindste ting gør en forskel.

Et kortere bad, bevidsthed om affaldssortering, ikke lade vandet løbe når man skræller grønsager, vaske sit tøj få gange osv. Man kunne tage tøjvask, som et godt eksempel.

Mange tænker ikke over, at der er plastik i størstedelen af det tøj, som vi går i. Hver gang, at vi vasker vores tøj, udveksles der små plastikfibre.

Disse små plastikfibre udgør en lige så stor trussel, som mikroplast. Plastikfibre ender nemlig i vores spildevand, ligesom mikrofibre, og kan ikke filtreres fra i renseanlæggene.

Dette resulterer i, at plastikfibrene havner i verdenshavene sammen med alt det andet mikroplast. Dette skaber en kædereaktion, fordi at det går ud over dyrene i havene som fx fisk

skalddyr mm. Hvis vores fisk i havene bliver forurenet, mister vi også en stor del af vores fiskerbranche, og en fødevare, som giver god næring og vitaminer.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu