Kampen om kosmetikmarkedet | Afsætning

Indholdsfortegnelse
Brancheanalyse af det danske kosmetikmarked
Metodeafsnit
Vurder Matas' fremtidige strategiske muligheder
Metodeafsnit:
Diskutér hvorvidt de forskellige virksomheder på kosmetikmarkedet appellerer til forskellige målgrupper.

Uddrag
Når man skal kigge på hvor vidt virksomheder appellerer til forskellige målgrupper, kan man se på nogle forskellige faktorer som kan være en god hjælp. Den første faktor kan være alder, i de forskellige aldre kan der være forskellige behov, og derfor vil præferencer inden for produkter være forskellige.

F.eks. i en alder af 20-30 vil behovet for at gøre sig selv udseendes mæssigt pænere, være større end i en aldersgruppe mellem 60-70.

Når man er mellem de 20-30 er det typisk der man går i byen, og her er det vigtigt at udseendet er i top. Efter som man kommer op i årene vil behovet for at se brændende godt ud falde, da man lidt efter lidt finder accept i sit udseende, og behovet for ændringer mindskes. Så her ville en virksomhed som Nilens Jord appellere til en yngre målgruppe da de primært sælger makeup og er en niche inden for det område.

En virksomhed som Matas har f.eks. en rigtig bred målgruppe da der er behov for vedligeholdelse af kroppen, i nærmest alle aldre. Matas har også så bredt et sortiment at de har mulighed for at dække de behov.

En anden faktor der spiller ind, kan være uddannelse og job, da man har brug for forskellige produkter inden for forskellige brancher. Her kan Modelbranchen og håndværkerbranchen sættes op mod hinanden. Når man ser på modeller, har de fleste af dem meget farverigt makeup på, og der sættes virkelig fokus på at modellerne skal se så unikke og godt ud som de kan.

Her appellerer en virksomhed som Nilens Jord igen til denne målgruppe, da der har et bredt sortiment inden for makeup. En håndværker har for det meste ikke de samme behov, da deres arbejde er fysisk hårdt og de bruger deres krop rigtig meget.

Her ville cremer som vedligeholder hud, og fugter dem være gode, da huden hurtigt kan blive tør og eller hård af det fysiske arbejde. Hvis huden bliver for tør kunne det medføre at den er meget skrøbelig og er mere sandsynlig til at sprække, så derfor ville cremer fra f.eks. Matas eller et apotek være rigtig gode.

Indkomst er endnu en faktor når man taler om kosmetik. De fleste cremer og makeup produkter er som regel inden for et lignende prisniveau, og derfor har de fleste de samme muligheder for at købe produktet. Kigger man derimod på klinikker som udfører plastikkirurgi, vil man her skulle have en del flere penge end hvis man bare købte en creme eller noget makeup.

Plastikkirurgi er meget dyrt ift. den kosmetik man umiddelbart tænker på, og derfor appellerer en virksomhed som Warberg klinikken til en anden målgruppe end de andre virksomheder.

Virksomheder som denne appellerer til mange målgrupper da der er flere konsumenter som har samme behov indenfor denne slags kosmetik. Da man får lavet en stor ændring og det er en langvarig ændring, koster sådan en form mange penge.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her