Kampagners muligheder og… | Dansk Opgave | 12 i Karakter

Indledning
Det er mandag. Udenfor står det ned i stænger. Jeg sidder i bussen, drivvåd, på vej til gymnasiet. Jeg har kun fem timers søvn i bagagen, og forsøger uden held at holde øjnene åbne, indtil jeg til sidst giver op på at få indhentet den tabte søvn.

I stedet sætter jeg en AirPod i hvert øre og tænder for min sædvanlige playliste på Spotify. I samme sekund får jeg øje på en antirygekampagne på et busskur ud igennem busruden.

To sæder foran mig sidder en ung lyshåret pige, hvis øjne peger i samme retning som mine.

Uddrag
Det er i sig selv en begrænsning, at man frastødes af skræmmekampagnerne, som ovenikøbet får en til at kigge i alle andre retninger end mod dem.

Så er det måske ikke så underligt igen, at de ikke virker. For ikke at glemme et moralske anliggende i at skræmme danskerne til at ændre adfærd.

Men lige så vel som skrækken kan være en begrænsning et sted, kan den måske skabe muligheder et andet sted? Lad os taget et eksempel: Du har sikkert prøvet, at din far har prædiket den berømte sætning: ”Far ikke sur, far er skuffet”.

Jeg husker dagen, som var det i går, hvor jeg stjal en tyver fra min fars pung. Så fik jeg sætningen smidt lige i smasken. Jeg var skrækslagen.

Skrækken gjorde, at jeg aldrig har stjålet penge fra min fars pung igen. Det er ikke så anderledes fra Corona. Jeg grinte første gang, regeringen meldte ud, at vi skulle bære mundbind i offentlig transport.

Nu er covid-19 atter vågnet fra koma og er kommet tilbage til Nordjylland. Jeg griner ikke mere.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu