Kaffemarkedet & Kaffebranchen | Afsætning

Opgavebeskrivelse
Opgave 1 - Redegør for kaffemarkedet
Opgave 2 – Analyser 1-2 relevante omverdens faktorer
Opgave 3 - Foretag en brancheanalyse med fokus på segment 4
Opgave 4 – Diskuter udsagn
1. Når unge mennesker, er der tale om købsadfærdstypen ”variationssøgende adfærd”.
2. Unge mennesker får opfyldt deres sociale behov når de køber kaffe
Opgave 5 – Udfordring samt løsningsforslag for Peter Larsen kaffe.

Uddrag
Kaffemarkedet er et meget bredt markedet, med et dybt og bredt sortiment. Der findes cafeer, tanke, supermarkeder, mange forskellige udbydere af kaffe, og dette er blandt andet det der gør det til et bredt marked. Det er en branche i markant vækst, da danskerne drikker mere og mere Kaffe. Dette høres blandt andet i bilag 1, hvor Starbucks udtaler at det er et marked i vækst, da de sælger mere kaffe hver dag. Dette viser blot at der er en markant stigning i danskernes kaffelyst.

For danskerne så har kaffepræferencerne ændret sig markant over de sidste år. Før i tiden så var en normal sort kop kaffe ligeså attraktiv som en økologisk produceret kaffe. Dog så har præferencerne ændret sig de seneste år, og der er nu meget mere fokus på selve bønnen, og historien der følger med. Dette har skabt nye muligheder på markedet, ved at det blandt andet har gjort kaffe barer mere attraktive, hvor man kan udvælge præcis den kaffesort man ønsker.

Derudover så er der sket en stigning i salg af togo kaffer. Dette viser at der er en nedgang i kaffe drik på cafeer, men dog en markant stigning på at købe en togo kaffe som man kan tage med på farten, eller nyde med vennerne et andet sted en kaffe caféen. Man kunne dog godt tro at der derfor var sket et fald i de forskellige baristaer rundt omkring i landet såsom Starbucks og Espresso house. Men det er der bestemt ikke, de oplever derimod meget større salg, og ser det som værende attraktivt at etablere flere baristaer rundt omkring i landet.

Dog kan indtrængen på markedet være svær, hvis man vil etablere et ny kaffe mærke, dette er blandt andet da de danskere der drikker kaffe fra hjemmet, har meget stærke præferencer. Der ses de helt normale kaffebønne-udbydere såsom café noir og Gevalia. Dette viser mærkeloyalitet på det hjemmedrikkende segment, og man skulle derfor komme op med noget nyt som stimulerer danskernes nye præferencer som er disse kaffebønner med fairtrade mærket, og som har en helt speciel bønne med historie.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu