Kaffemarkedet | Analyse

Indholdsfortegnelse
Aflevering 1
Opgave 1: Redegør for kaffemarkedet. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum

Opgave 2: Virksomhederne på markedet for kaffe bliver påvirket af forskellige omverdensfaktorer. Analyser 1 relevant faktor i den afhængige omverden og 1 relevat faktor fra den uafhængige omverden.
- Den afhængige omverden - Kunder
- Den uafhængige omverden - Miljø

Opgave 3: Foretag en brancheanalyse med fokus på et af de 4 segmenter (se forklaring ”Segmenter i kaffebranchen” på s. 2)
- Konkurrenter i branchen
- Nye indtrængere
- Substituerende produkter
- Leverandører
- Kunder

Opgave 4: Diskuter følgende udsagn (besvarelsen af opgave 4 må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum):
1. Kaffe er et naturligt samlingspunkt- på arbejdet, hjemme og i fritiden

2. Forbrugerne er villige til at betale en højere pris for den bæredygtig kaffe med den ”gode og unikke historie”

Opgave 5: Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du: Identificere en væsentlig udfordring for Coffee Ten. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.
- Løsningsforslag 1 - personligt salg
- Løsning 2 - sponsorering
- Konklusion

Uddrag
Kaffe har i mange år været et samlingspunkt og en tradition for danskerne. Danmark er det 4. mest kaffedrikkende land i verden og man kan sige at kaffe er blevet en del af vores identitet.

Kaffemarkedet er i konstant vækst og udvikling og især to-go kaffe har fortsat et kæmpe vækstpotientiale på kaffemarkedet. For bare 6-7 år siden var to-go kaffe ikke noget vi hørte meget om i Danmark, så populariteten er steget hurtigt.

I 7-eleven butikkerne er salget af to-go kaffe fordoblet på bare 5 år og denne stigning forventes at fortsætte. Også danskernes kaffeudgifter er steget, nemlig gennemsnitligt med 2,9% pr. år de seneste 10 år, dette siger lidt om hvordan markedet vokser.

Selvom en kop kaffe to-go koster op imod 45 kr. betaler danskerne glædeligt dette, selvom det kunne gøres meget billigere i hjemmet. Dette hænger sammen med at man ikke kun betaler for kaffen, men for en oplevelse .

Forbrugsmønsteret ændrede sig dog også under coronakrisen grundet nedlukningen, og der skete et fald på 200 millioner kopper kaffe . Dette forventes dog at blive indhentet i takt med genåbningen.

Der er desuden også sket et øget fokus på kvalitet, økologi og bæredygtighed hos danskerne, som gør forbrugerne mere villige til at give flere penge for en god kop kaffe .

Dog har danskernes efterspørgsel ændret sig lidt gennem tiden og især specialkaffe, kapsler og puder efterspørges i højere grad. Efterspørgslen på kapsler og puder er steget de seneste år med 25-30% årligt.

Der ses fortsat en masse u-udnyttede muligheder på kaffemarkedet som muligheden for koldbryg på fad på lige fod med en fadøl. Derudover er der en masse bæredygtige, plantebaserede, fossilfrie muligheder osv. som endnu ikke er afprøvet

---

Der findes rigtig mange udbydere i kaffebranchen, men nogle er selvfølgelig større end andre. I Danmark er Merrild markedsleder med en samlet markedsandel på 31% og det som de fleste danskere foretrækker.

Herudover findes der mange mindre konkurrenter til hjemmebryg som Karat, Café Noir, BKI, Gevalia og Nescafé.

I Danmark sælges der over 20,4 mio. klio kaffebønner årligt og markedet er i vækst, så det er en stor branche at befinde sig i, men også en hård branche da mindre virksomheder har svært ved at konkurrere med de store.

Derudover foretækker flere også at drikke deres kaffe udenfor hjemmet, og det kan også være en udfordring.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu