Kaffemarkedet | Afsætning | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1:
Redegør for kaffemarkedet.

Opgave 2:
Virksomhederne på markedet for kaffe bliver påvirket af forskellige omverdensfaktorer. Analyser 1-2 relevante faktorer i den uafhængige omverden

Opgave 3:
Foretag en brancheanalyse med fokus på segment 4
- Konkurrence - mellem virksomheder i branchen
- Trussel - fra nye indtrængere
- Trussel - fra substituerende produkter
- Forhandlingsstyrke - fra kunderne
- Forhandlingsstyrke - fra leverandørerne

Opgave 4:
Diskuter følgende udsagn:
1. Når unge mennesker køber kaffe, er der tale om købsadfærdstypen “variationssøgende adfærd"
2. Unge mennesker får opfyldt deres sociale behov når de køber kaffe

Opgave 5:
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du: Identificere en væsentlig udfordring for Peter Larsen kaffe. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring

Uddrag
Kaffemarkedet er et stort marked med ekstrem vækst de seneste år, samt en kæmpe udvikling. Kaffemarkedet har aldeles forandret sig de sidste 6-7 år

hvor det dengang ikke var normalt med to go kaffe, men i dag er det svært ikke at se en person med et papkrus.

Udviklingen har været enorm og der er stadig mulighed for yderligere vækst, det ser vi bl.a. ved 7 eleven administrerende direktør Jesper Østergaard

som udtaler ‘’Vi har over de sidste fem år fordoblet antallet af solgte kopper kaffe, og det regner vi med at gøre igen over de næste fem år. Vi har en del ting i ærmet på kaffe-området’’

Kaffe markedet har i bund og grund 4 segmenter, hvor segment nr. 1 er to stay i hjemmet, altså at man selv laver ens kaffe og drikker den hjemme.

Segment nr. 2 er to go ude, hvor personen selv laver kaffen og drikker den ud af hjemmet. Segment nr. 3 er to stay ude her køber personen kaffen på en cafe eller lignende og drikker den der.

Segment nr. 4 er to go ude her køber personen kaffen og derefter drikker den et andet sted.Kaffe miljøet er en anden faktorer som spiller en stor rolle for mange forbrugerne.

Der er opbygget en kultur ved at mødes og drikke kaffe med veninderne eller venner, hvilket har skabt vækst i to go kaffe segmenterne.

Kaffekvalitet er kommet i fokus, hvilket også medfører at flere og flere foretrækker to go kaffe frem for selv at lave en halvdårlig kaffe.

Vækstpotentiale for kaffemarkedet for flere og flere barista kaffebarer til at etablere sig på markedet.

Men det samme gør ‘the big dogs’ som Starbucks og Espresso-house kæden, som arbejder imod at etablere flere kaffebarer.

Espresso house forventer at åbne op for 30 nye kaffebarer inden for de næste par år, og dermed have 78 kaffebarer.

Restauranter, cafeer og fastfood kæder har oplevet markant vækst for salget af kaffe. Her ser vi Mcdonalds som har lanceret McCoffee

i 2015 voksede mcdonalds kaffesalg med 10%, hvor deres salg af burgerer kun voksede med 3,3%. Henrik Frellsen, direktør for kaffe divisionen hos Frellsen

der sælger kaffe til virksomheder, restauranter og caféer, fortæller, at Frellsens salg af coffee-to-go-bægre er blevet fordoblet på bare to år.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu