Indledning
”Vi er alle Joe”. Sådan lyder de sidste ord i Jakob Jessens dybdegående artikel Jeg har mødt tidsånden: En eftermiddag på Joe & The Juice . Men går vi alle rundt med en Joe i os?

Det vil jeg se nærmere på i følgende opgave. Derudover vil jeg analysere hvervevideoen Preparation Shift af Joe & The Juice. Redegørelse for Jakob Jessens vigtigste iagttagelser og pointer omkring Joe & The Juice.

Klokken er 18:00 og Jakob Jessen har siddet 2 timer på Joe & The Juice i hjertet af København. Han har iagttaget hvordan en eftermiddag forløber hos Joe & The Juice på Københavns Hovedbanegård.

Jessen har besøgt forskellige Joe & The Juice forretninger, for at mærke stemningen og se hvordan de forskellige afdelinger er indrettet. Jessen har blandt andet besøgt den første Joe & The Juice bar.

”Den lå inde i møbelforretningen Rue Verte på Ny Østergade i den dyre ende af det indre København og findes stadig og forekommer noget mere mondæn end de fleste andre Joes på den der gamle-penge-agtige måde med indendørs springvand og det hele” .

Uddrag
Afslutningsvis rekapitulerer Jessen over sine besøg på Joe & The Juice. Under Jessens sidste besøg på Joe & The Juice, studser han, i et interview med Kaspar Basse, over en bogreol i baggrunden, der indkapsler Joe & The Juice ånden.

”Det er en bogreol uden bøger, og det er den på samme måde, som Joe er en forretning, der sælger hedonisme uden tømmermænd, en fest uden at feste, en flirt uden sex, en relation uden tid” .

Bogreolen bliver et symbol på danskernes mentalitet, hvor med-uden konceptet dyrkes, som kaffe uden koffein og jul uden Jesus. På den måde mener Jessen, at konceptet Joe & The Juice ligger dybt i os alle. ”Vi er alle Joe”

Følgende analyse omhandler en hvervevideo fra Joe & The Juice . I analysen vil der blive set nærmere på åbningsindstillingen samt den afsluttende indstilling.

Dertil vil hovedpersonen og hans forhold til fortællerstemmen blive analyseret. Afslutningsvis vil der blive kigget på hvilke filmtekniske virkemidler der har styrket hvervevideoens budskab.

Vi følger i hvervevideoen en medarbejder fra Joe & The Juice på vej til arbejde. Han bevæger sig rundt i Københavns urbane rum og besøger en række seværdigheder, før han når sin endelige destination, en Joe & The Juice bar i det indre København.

I åbningsindstillingen ser vi ud over København, med Marmorkirken i fokus. Derudover ses en masse lejligheder, samt industrihavnen i København, hvor solen er på vej til at stå op i horisonten.