Tidsånden | Opgave | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
Tidsânden

Arkitektur og fysiske omgivelser

Produktdesign

Kommunikationsdesign

Mode

Design efter ârtusindskiftet (ca. 2010 og frem)
- Tidsñnden
- Arkitektur og fysiske omgivelser
- Produktdesign
- Kommunikationsdesign
- Mode

Uddrag
Tidsanden omkring artusindskiftet var prmget af akonomisk opsving og luksus. Individet begyndte i hajere grad at iscenesmtte sig selv og sit hjem.

Interessen for alternativ behandling, akologi og milj‹a voksede. Tiden var prmget af kommunikation i form af mobiltelefoner og computere, bade pa jobbet og i hjemmet.

Fa ar inde i det nye artusinde var alle online og kunne kommunikere med hele verden, uanset hvor de befandt sig. iPod, pod- casting og Facebook var den nye trend.

Tidligere signalerede man status gennem taj og smykker, men nu kommer ogsa boligen og dens interior i aget grad i spil. Ud af det voksede butik- ker,

der bade solgte taj og ting til boligen — gerne med de rigtige brands pa hylden, sa begge dele signalerede kvalitet og eksklusivitet.

Dog var stilen ogsa eklektisk og individuel, for det handlede om at adskille sig fra mmng- den i sin iscenesmttelse — uanset om det gjaldt bil, bolig eller beklmdning.

Mantraet var innovation, og arkitekter, designere og kunstnere arbejdede pa tvmrs af fagskel. Byomrader med bade arkitektur og kunst skeid op for at tilgodese individualismen.

Idealet efter 2000 blev skulpturelle, organiske, balgende former i bade arkitektur og design. Design blev det nye modeord og anvendtes i alle kontekster — fra diverse produkter til uddannelser

der shifter navn, sa ordet design indgâr, fx bliver ”Kolding Kunsthândvmrkerskole" til ”Kolding Designskole” i 2007. Ogsa ”Dansk Kunstindustrimuseum’ i Kabenhavn skifter navn og bliver i 2011 til ”Designmuseum Danmark”.

---

1990'erne blev ârtiet, hvor mobiltelefonen vandt indpas over det meste af verden. De fiarste modeller var klodsede biltelefoner, hvor et klassisk tele- fonrar sad pa en stor sender.

Disse modeller var forbeholdt direktarerne i de dyre biler. Men komponenterne blev mindre, og snart blev telefonen virkelig mobil og kunne ligge i en bukselomme.

Med digitaliseringen af lyd og billeder blev det muligt at lave en lille digi- tal musikafspiller, der kunne erstatte den klodsede walkman fra 1980’erne.

Der kom mange versioner af mp3-afspi1leren pa markedet, men den mest bemmrkelsesvmrdige rent designmmssigt var Apples iPod, der blev lanceret i 2001.

Med tiden udviklede Apple designet, sa iPoden blev mindre rent fy- sisk, men starre rent kapacitetsmmssigt.

Den 9. april 2007 var der solgt 100 millioner iPods pa verdensplan, hvilket gjorde den til den hurtigst smlgende musikafspiller nogensinde.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu