Indholdsfortegnelse
1. Udarbejd en Business Model Canvas-model af virksomheden Søstrene Grene og forklar hvilke dele af virksomhedens BMC, der især er vigtig for Søstrene Grenes succes.
• Værditilbud
• Kundesegmenter
• Kunderelationer
• Kanaler
• Samarbejdspartnere
• Nøgleaktiviteter
• Nøgleressourcer
• Omkostninger
• Indtægter
- Opsamling på BMC:

2. Diskuter følgende udsagn:
• Søstrene Grene anvender kun vækststrategien markedsudvikling.
• Søstrene Grene er en born-global virksomhed.
• Ved analyse af kundernes købsadfærd er det bedst at benytte en kvalitativ dataindsamlingsmetode.

3. Identificér en væsentlig udfordring for Søstrene Grenes fremtidige vækstplaner. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Søstrene Grene går meget op i deres værdi, specielt hvad der skaber værdi for kunderne. De lægger rigtig meget vægt på kundernes førstehåndsindtryk, og kundernes oplevelse når de går derfra.

I deres værditilbud indgår også deres konkurrencedygtige priser, som kunderne altid kan regne med.

Netop disse priser skyldes, at de køber deres produkter direkte hos Søstrene Grenes egne producenter, og at de køber store mængder ind ad gangen.

Alle deres produkter er designet af deres helt eget dygtige designer team, hvilket også betyder at netop deres produkter kun kan findes i deres butikker, og ikke andre steder.

En del af deres værditilbud og mål er også, at tilbyde en unik oplevelse hver gang du træder ind i en af deres butikker, men også at det vil forblive kundernes favorit butik.

En anden ting de lægger rigtig meget energi i, er stemningen når du træder ind i butikken, her er intet overladt til tilfældighederne.

Alt lige fra opstilling til musik og den labyrintagtige præsentation af butikken, er nøje overvejet, og bestemt ikke overladt til tilfældigheder.

Også deres altid genkendelige prisskilte med de to søstres tegnede ansigter, og håndskrevne priser og beskrivelser, som der pryder butikkerne, er et vigtigt element i virksomheden.

---

Søstrene Grene benytter sig af franchising, hvilket betyder at brødrene bag virksomheden har valgt ikke selv at stå for at eje alle butikker, men derimod har tilknyttet en masse tætte samarbejder, så de sammen kan få butikkerne og hele konceptet op at køre som de ønsker.

De har valgt samarbejdspartnere der tror fuld og fast på konceptet, og kædens fremtid. De mener at hvis de havde en person som ejer butikken til, at stå for alt og selv drive den, vil det give et andet engagement, end hvis de ansætter en til at passe butikker, hvilket de har haft rigtig god erfaring med.

De samarbejder også med deres grafiske designere, og deres produktion som står for alle deres egne produkter. Derudover samarbejder de med virksomheder som blandt andet:

Nail Matic (negleprodukter), Lille Kanin (økologiske plejeprodukter) og LULU Copenhagen (smykker).

Disse samarbejdspartnere er ikke noget der fylder utrolig meget i deres sortiment, da størstedelen af deres produkter er deres egne producerede.