Hybrid Bilbranchen | Analyse

Indholdsfortegnelse
Spm 1: Foretag en analyse af udviklingen på bilmarkedet
- Opsamling

Spm 2 – Ekstern analyse
- Metode
- Politiske forhold
- Økonomiske forhold
- Teknologiske forhold
- Miljømæssige forhold
- Opsamling

Spm 3: Foretag en analyse af om branchen er attraktiv
- Leverandører
- Kunder
- Nye indtrængere
- Substituerende produkter
- Konkurrencesituationen i branchen
- Opsamling

Spm 4: Opstil og diskuter 2 udsagn
Udsagn 1: Coronakrisen har ikke haft den store påvirkning på hybrid-plug in biler.
Udsagn 2: Hybrid-plug in biler er de nye elbiler

Uddrag
Spm 1: Foretag en analyse af udviklingen på bilmarkedet
I dette afsnit vil vi foretage en analyse af udviklingen på bilmarkedet.

Vi vil undersøge hvordan salget af biler har udviklede sig gennem årene samt hvilken slags biler der bliver solgt mest af osv. Vi har valgt at vi hovedsageligt vil sætte fokus på hybrid-plug in biler.

På grund af corona-krisen har salget af personbiler på bilmarkedet været ekstremt lavet. Faktisk så er antallet af indregistreringer af personbiler det laveste i syv år.

Det samlede salg af personbiler som er blevet solgt mellem januar og november 2020 ligger på 175.395, hvilket er 16,7 procent under det niveau som salget lå på i samme periode i det forgangne år.

Dette har dog ikke påvirket salget af elbiler, og især på markedet for hybrid-plug in biler er det effektive marked blevet forøget.

I november 2019 udgjorde hybrid-plug in biler kun omkring 2% af personbilsalget, hvor det i november år 2020 er steget til at udgøre 12% af personbilsalget.

Især hybrid-plug in bilmodellen Volkswagen Golf er blevet ekstremt populær, med et salg på 341 styks i november 2020 indtager den en klar førsteplads i mest populære hybrid-plugin biler.

Procentdelen af personbilsalget, som benzinbiler udgør, er faldet væsentligt, på baggrund af at salget af elbiler er steget. Benzinbiler udgør nu kun 55% af personbilsalget, hvilket er 13% mindre end det forgængerne år.

Dette kan skyldes at priserne på benzinbiler er steget, hvor priserne på hybrid-plug in biler er faldet, da målet er at have mindst 775.000 grønne biler på de danske veje i år 2030.

Dog selvom at det effektive marked er blevet forøget med 10%, så er der stadig et stort latent marked.

Opsamling
På baggrund af analysen har vi fundet ud af at det samlede salg af personbiler er faldet drastisk i år 2020, dog er salget at elbiler steget gevaldigt, og især hybrid-plug in biler er blevet ekstremt populære. Det effektive marked for hybrid-plug in biler er altså blevet øget i løbet af 2020.

Spm 2 – Ekstern analyse
Metode
For at analysere markedets eksterne forhold, så har vi anvendt analysemodellen PESTEL.

Vi analyserer kun de tre punkter; politiske forhold, økonomiske forhold og miljømæssige forhold, da det er dem som vi finder mest relevante for hybrid-plug in bilbranchen.

Politiske forhold
I den seneste tid har det været tydeligt, at de politiske forhold har haft stor betydning for diverse brancher på det danske marked.

Grundet Corona krisen har Danmark været lukket ned over to omgange. Dette har omfattet en nedlukning af stort set alle fysiske butikker, så som detail- og servicevirksomheder, som ikke sælger enten dagligvare eller personlig pleje.

Dette udgør derfor en trussel for hybrid-plug in bilbranchen, da en bil er et overvejelseskøb, og derfor er en ting som konsumenten tager ud at prøvekøre før køb. Da dette ikke er muligt på grund af nedlukningen, så er danskerne mindre tilbøjelige til at købe biler.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu