Holocaust | DHO | 10 i karakter

Indledning
Emnet Holocaust kan gøres utroligt bredt, og der er mange vinkler på historien man kan fortælle om.

Dette er også en af grundene til jeg har valgt emnet, og det rummer en stor del af 2. verdenskrig, og de mange forskellige faktorer der har spillet ind, for at emnet Holocaust i dag er så stort som det nu engang er.

Da jeg overvejede emnet Holocaust, havde jeg faktisk ikke rigtig nogen idé, til hvad man kunne skrive om, andet end hvor dårligt og hårdt det måtte have været for jøderne.

Så begyndte jeg at undersøge og spekulere lidt mere omkring emnet, og jeg kunne lige så stille godt se, at jødehadet har haft en meget dybere historie end Hitlers tid ved magten.

Så begyndte jeg at kigge på, hvor kom Hitlers jødehads tanker egentligt fra, og var det ham selv der havde dannet grundlaget for jødehad, eller kom det rent faktisk fra noget helt andet?

Videre tænkte jeg så, hvordan det kunne lade sig gøre for en mand, med sådan nogle ekstreme tanker, overhovedet at komme til den tyske magt?

Jeg kunne ikke rigtigt forstå, hvordan 2. verdenskrig overhovedet havde kunnet lade sig gøre, da man ikke længe inden allerede havde haft 1. verdenskrig.

Indholdsfortegnelse
Titelblad 2
Indledning 4
Metode 5
Redegørelse 5
Historie – Hvordan kunne det hele lade sig gøre? 6
Dansk – Billedanalyse af Bilag 2 9
Diskussion 11
Konklusion 12
Litteraturliste 13
Bilag 14

Uddrag
Jeg har fået til opgave at bruge fagene Dansk og Historie i en samlet opgave. Fagene kan supplere hinanden godt, da begge fag ofte ser historisk på tingene.

Fx i faget dansk kigger man tilbage på en bestemt tidsalder, men her analysere man mere den enkelte ting inde for perioden. Det kunne fx være i sammenhæng med mit emne Holocaust, hvor jeg har fokuseret på en propagandategning fra en børnebog.

I historiefaget er fokusset mere på det faktuelle inde for den givende tid. Her samler man informationer mange forskellige steder fra, og koger dem ind til benet, hvorefter man prøver at danne et billede over selve historiens situation.

I opgaven arbejder jeg induktivt, jeg finder information fra forskellige kilder, og prøver at finde en sammenhæng inde for både teori og fakta.

Jeg redegør først for emnet Holocaust, men fortæller videre der er meget mere for dets grundlag. I selve redegørelsen for Holocaust benytter jeg kvalitative kilder, da jeg har ønsket at være mere sikker på, at jeg finde rigtige og relevante svar

De kilder jeg har valgt, har jeg gjort på baggrund af forskellige ting. Det kunne fx være om jeg har set eller brugt kilden før, har de været brugt eller henvist til andre skole relaterede opgaver, og indeholder kilden mere end bare det enkelte emne jeg læser om.

Fx har jeg fravalgt at bruge offentlige forums, da holdningerne kan komme fra hvilken som helst person, hvilket gør til at kilden bliver mere utroværdig.

Det vanskelige med at skaffe kilder bliver så, at de skal overholde visse kriterier, som kan gøre til at udvælgelsen af kilder vil tage længere tid.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu