Harboe | SO3 Rapport | 10 i Karakter

Problemformulering
Hvilke udfordringer står Harboe Bryggeri A/S over for i Danmark?

Indholdsfortegnelse
Opgavebeskrivelse 4
- Problemstilling 4
Del 1 - Virksomhedsøkonomi & afsætning 5
- Virksomhedstype & Marked 5
- Harboes Idé 5
- Ejerform 6
- Regnskabsklasse & Regnskabsperiode 7
- Produkter & Produktgrupper m. marketingmix 8
- Parametermix: EGO 9
- Interessenter 10
- Leverandører 10
- Kunder 11
- Målgruppe & Købsadfærdsanalyse 12
- Målgruppe 12
- Købsadfærdsanalyse 12
- Investeringer 17
- Reklamekampagne 18
- Analyse af resultatopgørelse 21
- Indekstal 22
- Nettoomsætningen 22
- Summen af omkostningerne 23
- Årets resultat 23
- Analyse af balance 24
- Aktivsummen 24
- Egenkapital 25
- Gæld 25
- SWOT 26
- Styrker 26
- Svagheder 26
- Muligheder 27
- Trusler 27
- Virksomhedsportræt 28
- Konklusion 29
- TOWS 29
- Udfordring 1 30
- Udfordring 2 30
- Udfordring 3 31
Del 2 - Matematik 32
- Opgave 1 32
- Opgave 2 35
- Opgave 3 38
- Opgave 4 41
Kildeliste 44

Uddrag
Harboes Bryggeri A/S er en dansk produktionsvirksomhed, som producerer øl og læskedrikke, herunder energidrikke, kildevand, sodavand og juice.

Derudover producerer Harboe malteks trakt og maltsirup under brandet Barlex. Bryggeriets øl og sodavand er kendt som discountprodukter, som sælges gennem aftaler med store kunder i detailhandlen og større distributører.

Harboe A/S befinder sig altså både på B2C-markedet, da det i sidste ende er forbrugeren der køber produktet, men også på B2B-markedet i form af salg til restaurationsbranchen.

Harboe er det 3. største bryggeri i Danmark og har derfor 2 meget store konkurrenter. Harboes største konkurrenter er Royal Unibrew og Carlsberg.

Carlsberg er markedsleder og Royal Unibrew er markedsudfordre. Hvilket føre Harboe ned som markedsfølger.

Harboes Idé
Harboes vision er følgende:

”Vi er dedikerede, vi tager en førerposition, og vi vinder forbrugernes hjerter gennem performance, innovation og agilitet.”

Det er Harboes strategi at udbygge aktiviteterne inden for koncernens egne brands på udvalgte markeder og samtidig styrke deres position inden for private label. Harboes strategi tager udgangspunkt i deres vision.

---

Produkt: Produktserien EGO består af 3 forskellige varianter af økologiske sodavander. Produktserien er kendetegnet ved et højere juiceindhold og en produktion med økologiske råvarer og ingen kunstige farvestoffer.

Derudover produceres produktserien EGO med lokalt vand. EGO opfylder dermed både den funktionelle kvalitet, i form af evnen til at slukke tørsten, men også den imagemæssige kvalitet, da der er tale om et økologisk produkt.

Sortimentet i produktserien består af følgende smagsvarianter; Lemon & Ingefær, Appelsin & Mango og Æble & Solbær

g er altså et eksempel på den dybde Harboes sortiment tilbyder. Emballagen opfylder de salgsmæssige egenskaber, da de er tydeliggjort, at der er tale om en økologisk sodavand.

Der er derudover lagt væk på et eksklusivt design, som fremhæver produktet på hylden. Harboe udvikler og fornyer hele tiden på sine produkter, som sker i samarbejde mellem kunderne og bryggeriets egen udviklingsafdeling.

Pris: Prisen på produktserien ligger en lille smule over lignende produkter på markedet. Eksempelvis markedsføres EGO i Rema1000, hvor literprisen er 18,03 kr., mens den på et lignende produk

Änglamark Sodavand, som markedsføres i SuperBrugsen, ligger på 13,50 kr. pr. L. Der er dog stadig tale om omkostningsbaseret prisfastsættelse

som altså er med til at understøtte Harboes ønskede positionering som prisbillige produkter af høj kvalitet.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu