Grøn Omstilling | SO | 10 i karakter

Problemformulering
Jeg vil redegøre for udviklingen af salget af el biler i forhold til diesel- og benzinbiler på globalt plan

Derefter vil jeg lave en rentabilitetsanalyse af regnskabet fra Tesla og holde det oppe i mod regnskabet fra BMW Group.

Til sidst vil jeg vurdere om det vil være en optimal løsning med en permanent indførsel af el biler

Indledning
Klimaet får større og større indflydelse på vores samfund som tiden skrider frem. Der er flere og flere virksomheder, lande og husholdninger der er begyndt at sætte fokus på miljøet.

Jeg har i opgaven valgt at sætte ekstra fokus på el biler, og har valgt at undersøge hvordan det går salget af el biler. Derefter har jeg valgt at lave en rentabilitetsanalyse af Teslas regnskab og BMW gruop.

Det har jeg gjort udelukkende for at tage en virksomhed der KUN laver og sælger el biler og en virksomhed der båd sælger el- og benzinbiler. Til sidst vil jeg se på om det er en optimal løsning at indføre el biler permanent

Indholdsfortegnelse
Indledning
- Introduktion
- Problemformulering
- Metode og afgrænsning

Problemløsning
- Redegørelse
- Analyse
- Afkastningsgrad
- Overskudsgraden
- Aktivernes omsætningshastighed
- Gældsrente
- Egenkapitalens forrentning
- Konklusion
- BMW Group
- Afkastningsgrad
- Overskudsgrad
- Aktivernes omsætningshastighed
- Gældsrente
- Egenkapitalens forrentning
- Sammenligning

Kildefortegnelse.

Uddrag
I min redegørelse vil jeg redegøre for udviklingen i salget af el biler i forhold til diesel- og benzinbiler
Den 18. august klokken 19:00 udgav Jyllandsposten en artikel der handler om salget at el biler på globalt plan.

Ifølge kilden er salget af el biler steget med 92 procent i de første 6 måneder i 2019 i forhold til de første 6 måneder i 2018.

Tallet lyder på 765.000 el biler målt for i alt 41 lande i verden hvorimod der ”kun” var solgt 397.000 el biler i de første 6 måneder i 2018.

Det er en meget markant stigning, og stigningen kan blive endnu højere når vi når slutningen af 2019. Selvom stigningen er meget høj, så udgør salget af el biler kun 1,7 procent af alle solgte biler.

Den lave procent kan skyldes de meget høje priser for el biler, infrastrukturen ikke er klar til elbilerne og bekymringen for rækkeviden af el bilerne, det vil sige batteritiden.

Ser man på benzin- og dieselbiler, der har man ikke alle de bekymringer om rækkeviden. Der skal man bare køre ind på tanken og fylde bilen op, og det tager ingen tid, hvorimod for el bilerne tager en fuld opladning 20-30 minutter.

Ifølge en artikel fra Deloitte, så kommer salget af el biler til at slå igennem her i 2019. Fra de tal tidligere kan vi se at salget er godt i gang. Men hvordan går det for salget diesel- og benzinbilerne?

I EU-regionen er andelen af dieseldrevne biler faldet fra 56 procent i 2011 til 45 procent i 2017. De seneste tal viser også at andelen af benzinbiler er faldet fra 43 procent til 37 procent bare i første halvår af 2018.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu