Problemformulering
Problemformuleringen fremgår således at der først i opgaven vil blive udarbejdet en grundig virksomhedskarakterstik af Ganni. Herunder vil der være et særligt fokusområde på deres promotion og produkt.
Herved vil der blive inddraget en persona. Efter det, vil der blive analyseret et selvvalgt promotionsmateriale fra Ganni med henblik på, hvorledes denne passer på virksomhedens målgruppe og hvilken opfattelse der er af kvindekroppen.
Derefter vil der i opgaven blive diskuteret hvorfor Ganni netop vælger at ændre i deres produkt parametre og hvilke konsekvenser det har for deres brand.
Indledning
Ganni er en dansk familieejet modevirksomhed. Virksomheden blev grundlagt i år 2000 i København i et lille galleri, af en lokal københavner som lavede kashmir tøj.
i år 2009 overtog Nikolaj og Ditte Reffstrup Ganni og et stort arbejde ventede dem. Trods blod, sved og tåre har det hele betalt sig.
På mange af de store nethandelsportaler, ligger Ganni nemlig iblandt toppen. De sælger deres tøj i hundredvis af butikker og magasiner.
Ganni har omkring 200 butikker rundt omkring. d. 8. oktober 2021 besluttede Ganni sig for at det skulle være slut med, at deres størrelser kun skulle gå fra 32-44.
De har derfor valgt at lancere udvalgte tøjprodukter med størrelser fra 32-52 og sko fra str. 35-44, hvor skoene vil blive tilgængelige i februar 2022.
Gannis nye fokus ligger nemlig på bæredygtighed og brugen af ressourcer, som de er i fuld gang med at forbedre.
Eftersom Ganni er begyndt at gå op i kropsidealer, er de begyndt at have en stor fokus på kvindekroppen.
For at komme ind på deres fokus om kropsidealer, vil der blive analyseret en valgt reklame fra Ganni, som viser deres fokus af kvindekroppen.
I den anledning er det fundet relevant at analysere netop den valgte reklame, fordi reklamen er et tydeligt tegn på deres fokus om kvindekroppen.
Ud fra virksomhedskarakteristikken af Ganni og reklameanalysen, vil der blive diskuteret, hvilke konsekvenser det har for deres brand, at de har ændret deres produkt parametre.
Indholdsfortegnelse
1. Indledning 3
1.1 Metode 3
1.2 Problemformulering 4
2. introduktion 4
2.1 Virksomhedskarakteristik 4
2.2 inddragelse af persona 7
3. Analyse 8
3.1 Analyse af selvvalgt promotion materiale 8
4. Diskussion 12
4.1 Årsager til ændring i produkt parametre 12
5. Konklusion 14
5.1 Svar på problemformulering 14
Bibliografi 16
Bilag 17
Bilag 1 18
Bilag 2 19
Bilag 3 20
Bilag 4 21
Uddrag
Eftersom Ganni ligger højest på markedet, har de ikke særlig mange konkurrenter. Men nogen der ligger på samme niveau i branchen som ganni er Baum und pferdgarten, Samsø ø Samsø, Mads Nørgaard og Hosbjerg mm.
Disse udvalgte brands har en højere prisklasse end normalt og skiller sig også ud på deres design end andre brands.
Derfor kan det sagtens være nogle substituerende produkter til Gannis, da deres kunder har en fællesnævner efter hvad de går efter. Derfor vil de være en trussel, da de har substituerende produkter for ganni.
Ganni er Danmarks mest efterspurgte kvinde mærke, som er kendt internationalt, det gør at de er markedsleder på deres marked. De Har teams i både New York og London, med ikke mindre end 150 ansatte.
Selvom de er kendt internationalt, har de stadig valgt at beholde noget at det danske design i deres udtryk, med en feminin æstetik (Gerstenberg, 2019).
Gannis svage sider er at selvom de markedsfører sig godt, så foregår det nærmest kun på instagram, selvom Facebook er en stærk branding metode.
udover det, så har ganni kun fri fragt ved bestemte lejligheder, hvor de godt kunne give deres kunne den luksus med fri fragt nu når deres priser er høje og varen luksuriøst.
Det kunne også være smart hvis de havde lidt mere end 20 butikker selv. Gannis stærke sider er at de er et solidt brand, som ligger stærkt på markedet.
De bliver mere og mere miljøbevidste og har nogle gode producenter rundt omkring. Ikke blot med dette, så har de nogle dygtige samarbejder med nogle rigtig gode internationale modebloggere
og har samtidig en let omkostning i forhold til deres promotion. sidst men ikke mindst, så har de en meget stærk økonomi.
---
Afsenderen af reklamebilledet (bilag 1) er Ganni med titlen “Love drop” (Instagram.com, 2021) på billedet fra d. 8. oktober 2021 og er et pressefoto.
Hvis man kigger på det denotativt indhold, kan der konkluderes at der er tale om et figurativt menneske. Vi ser nemlig en større kvinde med farvestrålende tøj
og mørkt kort hår. Selve Billedet foregår udenfor, da man kan se natur i baggrunden, lignende af buske, træer og en mat himmel. Hvis man så går til det konnotativt indhold, som er den værdi billedet afgiver.
Eftersom kvindens kjole er rød, så giver det billedet energi og giver opmærksomhed. Den gule farve på kvindens kjole giver optimisme og lykke til billedet, samtidig med det giver en kreativ energi.
Den lyserøde farve, giver en form for romantik og dem lyserød er også betragtet som lykkens farve (Olesen, u.d.).
Samtidig med det, så har hun flere forskellige farvede blomster på kjolen og en blomst symboliserer kærlighed, forelskelse og stolthed.
Kvindens position i billedet giver en selvsikkerhed og en styrke til billedet, og man betragter hende som stærk ud fra hendes position og tøjets farve.
Hvis man ser på kvindens ansigtsudtryk, kan man se hun nyder det moment hun er i, og det gør hende glad og giver hende styrke. Det er en større kvinde vi ser på billedet
som man sagtens kunne relatere til hun kunne være usikker på. Men hvorpå den måde hun udstråler, så ser vi det stik modsatte.
Nu vil billedteksten blive inddraget, som er “Love drop” dette betyder kærligheds dråbe. Som vi finder nederst i midten til højre. I dette tilfælde af titel, så vil det være en kommentar til billedet.
Skriv et svar