Indledning
Ifølge WHO er der flere overvægtige end undervægtige på verdensplan. I Danmark er over 50% af befolkningen overvægtige i dag og det resulterer i, at sundheden dykker når vægten stiger.

Følgesygedomme af overvægt og især svær overvægt er, type 2-diabetes, hjertekarsygdomme, slagtilfælde, for højt blodtryk, overforkalkning, kræft, søvnapnø, ufrugtbarhed.

Når man er overvægtig, er der højere risiko for at få sygdomme og man skærer adskillige år af sit liv.

I gennemsnit vil svært overvægtige mænd gå glip af 5 gode leveår og kvinder 10 gode leveår sammenlignet med normalvægtige mænd og kvinder (*kilde (Sundhed.dk)

Indholdsfortegnelse
Hvad er fedme:
(Resultater for andel ’svær overvægtige’ i region Midtjylland)
Hvilken betydning har kosten for vores sundhed?
- Kost:
- Kulhydrater:
- Protein:
- Ikast:
Litteraturliste:

Uddrag
Når man diskuterer sundhed og fedme i et samfund, kan man ikke undgå at komme ind på K.R.A.M faktorerne. Kram står for Kost, Rygning, Alkohol, Motion.

Begrebet går ud på at spise rigtig, motion og at være bevidst om hvilke berusende midler der er skadelige for kroppen og prøve at undgå dem.

Hvis ikke man gør sig opmærksom på K.R.A.M begrebet og finder dem ligegyldige kan det føre til konsekvenser i form af livsstilssygdomme såsom Blodpropper, KOL, alkoholisme osv.

Den første K.R.A.M faktorer vedrør kosten. Ligesom vi mennesker skal vores celler i kroppen bruge næring for at eksistere. Organismerne får deres næring fra den føde vi indtager.

Alt den føde vi indtager bliver fordøjet til mindre molekyle, dette sker i vores fordøjelsessystem. Bagefter bliver de små molekyler optaget i vores tyndtarm og sendes sammen med blodet rundt, ud til cellerne i hele kroppen.

Vores kost indeholder energigivende næreringsstoffer, hvilket betyder kulhydrater, proteiner og fedtstoffer.

Selvom fedt er et af de energigivende næreringsstoffer som kroppen har brug for, både som energikilde og som depot for opbevaring af energi.

Er det ikke ensbetydende med at alt fedt er sundt, især ikke i for store mængder. For meget fedt på kroppen øger nemlig risikoen for blandt andet hjerte-kar-sygdomme.

Fedt indgår i opbygningen af kroppens celler og fedtstofferne i kosten hjælper på optagelsen af vitaminer. De umættede fedtstoffer tilfører også kroppen livsnødvendige fedtsyrer.

Det er derfor vigtigt, at du ikke kun er opmærksom på, hvor meget fedt du spiser, men også på hvilken slags fedt der er i maden.