Indledning
Mange virksomheder og brancher har været negativt påvirket af den globale pandemi Covid-19, nogle mere end andre, dette har blandt andet resulteret i nedlukninger, konkurser og en ny kundeadfærd.

En virksomhed som specielt har mærket til pandemiens effekt, er Espresso house. Espresso House er Danmarks førende indenfor for kaffebare med hele 56 kaffebare rundt i Danmark og de er specielt afhængige af deres fysiske og ikke mindst kaffedrikkende kunder som besøger deres Café

Uddrag
Men hvordan kan virksomheden Espresso House vide sig sikker på at disse tiltag er noget deres kunder er modtagelige og åbne overfor og om det er noget de kommer til at gøre eller kommer til at købe?

Det kan de ved hjælp af en markedsanalyse vide sig sikker på, da det giver dem mulighed for at indsamle kundernes mening og holdning omkring deres markedsføringsproblem

hvilket er det problem eller den usikkerherd de udarbejder deres markedsanalyse på. Lad os tage udgangspunkt i virksomhedens nye tiltag og samarbejde med Wolt

da dette er et stort tiltag at vedtage fordi der hører en høj risiko med i forhold til at kunderne eventuelt ikke benyttede deres takeaway tilbud.

Det er derfor vigtigt for virksomheden Espresso House at vide om det er et projekt de skal fortsætte og måske gøre det til en af deres nøgleaktiviteter eller om det er noget de ikke skal investere særlig meget tid og penge i at udføre da interessen eller behovet eventuelt kunne være ikke eksisterende.

En formulering af dette markedsføringsproblem er fx ”Kan det betale sig at have et takeaway samarbejde med Wolt?”

Da denne problemformulering kan belyse det ønskede svar som Espresso House kan drage en konklusion ud fra. Svar på dette spørgsmål kan resultere i følgende hypoteser som fx:

Hypotese 1:
”Mange af kunderne har travlt og benytter derfor takeaway”

Hypotese 2:
”Størstedelen af kunderne kan godt undvære takeaway”