Indholdsfortegnelse
Executive Summary 5
Kapitel 1: Introduktion Til Emnet 6
1.1 : Indledning 6
1.2 : Baggrund for Emne 6
1.3 : Virksomheden 6
1.3.1 : Entrymode Strategi 7
1.4 : Brasilien 8
1.4.1 : Geografisk Afgrænsning 9
1.5 : Kriterier for Empirisk Objekt 9
1.6 : Problemidentifikation: 10
1.7 : Problemformulering: 11
1.7.1 : Handelsmæssige Barrierer 11
1.7.2 : Branchen 12
1.7.3 : Markedsføring 12
1.8 : Afgrænsning 13

Kapitel 2: Undersøgelsesdesign 15
2.1 : Opgavens Opbygning 15
2.2 : Strategi Og Tilgang 16
2.3 : Datavalg 16
2.3.1 : Primære Data 17
2.3.2 : Sekundære Data 18
2.4 : Tidshorisont 18
2.5 : Dataanalyse 19
2.6 : Valgt Teori 20

Kapitel 3: Makroanalyse 27
3.1 : Den Politiske Situation 28
3.1.1 : Handelsbarrierer: 29
3.1.2 : Korruption: 29
3.1.3 : Import 30
3.1.4 : Protektionisme 31
3.1.5 : Jura 31
3.1.7: Betydning for Ecco 34
3.2 : Den Økonomiske Situation 35
3.2.1 : Indkomst, Forbrug Og Arbejdsløshed 37
3.2.2 : Inflation Og Renteniveau 38
3.2.3 : Skat 38
3.2.4 : Prognose 39
3.2.5 : Betydning for Ecco 40
3.3 : Kulturelle Forskelle 40
3.3.1 : Magtdistance 42
3.3.2 : Individualisme 43
3.3.3 : Maskulinitet 43
3.3.4 : Usikkerhedsundvigelse 43
3.4. Delkonklusion 44

Kapitel 4: Mesoanalyse 45
4.1. Analyse Af Det Brasilianske Skomarked 45
4.1.1. Prognose 47
4.1.2. Franchise I Brasilien 48
4.2. Substituerende Produkter 48
4.2.1. Golfbranchen 49
4.2.2. Sport Og Fitness 49
4.3. Kundepræferencer, Loyalitet Og Forhandlingskraft. 50
4.3.1. Franchisetageren 51
4.3.2. Forbrugeren 52
4.4. Konkurrence 53
4.5. Delkonklusion 57

Kapitel 5: Markedssegmentering Og Handlingsparametre 58
5.1. Segmenteringen 58
5.2. Segmenter 60
5.3: Vurdering Af Segmenternes Attraktivitet 63
5.4. Valg Af Segment 65
5.5: Nøglefaktorer for Succes I Brasilien 65
5.6. Handlingsparametre 66
5.6.1 : Pris Og Produkt 67
5.6.2 : Placering Og Promotion 70
5.7. Delkonklusion 73

Kapitel 6: Opsamling Og Strategiudvikling 74
6.1 : Intern Analyse 74
6.2 : Swot 76
6.3 : Strategi 79
6.3.1 : Krav Til Franchiseaftalen 80

Kapitel 7: Konklusion 81
7.1: Perspektivering 83

Litteraturliste Bilag

Uddrag
This thesis focuses on the possibilities for ECCO Shoes (The Company) to enter the Brazilian marketplace. The aim is to identify and understand the opportunities and threats that ECCO will face upon entering the market via a franchise entry model.

In order for this thesis to make structural sense, it has been divided into three chapters containing an analysis of the macro, meso- and microenvironment affecting the company in Brazil.

The result of this analysis will be the base of which the company’s strategy in the market is developed.

The macro environment in Brazil will affect the company in a number of ways. An emerging market, like Brazil, which undergoes huge economic growth, will often experience substantial institutional changes.

ECCOs actions will be affected by such market changes, ECCO will be forced to be present in order to control and run the business hands on.

Furthermore, a presence in the market can help the company to avoid the high level of corruption in the government, and ensure that the business is managed according to Ecco international standards.

The meso environment has been analysed to determine how Ecco can position itself within the Brazilian market to confront the most stringent levels of competition.

It will aid in proper strategic development for ECCO to best position itself to identify its target consumer; those wanting to buy international brands, which offer comfort and quality.

Moreover, the bargaining power of both the consumer and franchisee has been discussed, to fully understand where Ecco can empower its strengths.

---

Ecco stræber efter at levere slidstærke kvalitets varer produceret efter strenge krav på deres egne fabrikker. Dette betyder også, at så længe Ecco ikke ejer en fabrik i Sydamerika, vil deres produkter vil blive ramt af afgifter og skat når de importeres i Brasilien.

Dette vil presse prisen op på produkter der andre steder allerede anses som værende i den dyre ende. Derfor er den positive udvikling i den økonomiske situation vigtig, da denne både betyder at forbrugerne har flere penge at gøre med, og den tiltrækker nye udefrakommende brands der vil hjælpe forbrugeren til at få øjnene op for denne type varer.

Dog skal Eccos positionering på markedet vurderes, da virksomheden muligvis bliver nødt til at påtage sig en mere Premium status for at retfærdiggøre de højere priser.

Dette er den samme strategi som Ecco benytter i Kina, hvor priserne er dobbelt så høje som i Europa. Flere andre internationale brands har været tvunget til at gøre det samme.

F.eks. koster brandet Gap, 30 – 40% mere i Brasilien end i USA.84 Modevirksomheden Zara er et andet eksempel på en udenlandsk virksomhed, der har måtte påtage sig en premium status i landet som følge af de høje udgifter ved at gøre forretning her.