Digitale teknologier og undervisning | Dansk Stil

Indledning
Træder vi ind i en helt normal senmoderne 4. klasse på en almindelig folkeskole, så ser vi børnene sidde med enten computere eller iPads.

Det er ved at være et mere og mere normalt og udført it-redskab i undervisningen. Samtidig med samfundets teknologier udvikler sig, så bliver bøgerne i skolerne udskiftet med tidligere nævnt computere og IPads.

Men er de nyudviklede teknologier virkelig bedre for undervisnings læring, end de gode gamle skolebøger?

En undersøgelse som nogle forskere fra Sydkorea foretog for et par år siden, kan konstatere, at børn i Sydkorea havde problemer med deres hukommelse, deres koncentrationsevne og manglende motivation.

Det kalder de for digital demens. En mand ved navn Manfred Spitzer er netop nået frem til samme resultat.

Vores hjerner mister plasticitet, da de digitale medier outsourcer det mentale arbejde til datamaskiner.

Uddrag
Det er meget muligt man her i gymnasiet er omkring de 17 år gammel nu, og man selv står til ansvar for sin egen læring, men computeren og dens mange muligheder online osv.

er en distraktion, og den gør det meget svære at fokusere og koncentrere sig i undervisningen uanset hvor gammel man er.

Det er selvfølgelig ikke sådan i alle timer, det er forskelligt og det kommer også an på, hvornår på dagen det er, sådan en typisk skoledag fra kl. 8-16 der skal man ikke regne med høj aktivitet i det sidste modul. Du kunne sagtens spørge mig efter timen ”Hvad har I så lavet?”

og nogle gange ville jeg ikke ane, hvad jeg skulle svare, for jeg var ikke psykisk tilstede, den smule koncentration jeg havde tilbage, ville jeg bruge på min computer, og finde noget på den, som jeg synes er mere spændende at lave, for at komme igennem det sidste lange modul.

Jeg kan da godt huske dengang kridttavlen blev skiftet ud, da smartboards begyndte at komme i diverse klasselokaler, og det var det også skide smart, når nogen havde fødselsdag

så kunne man inde på SMART notebook tegne med smarte farver og vælge forskellige instrumenter, og så kunne man trykke på dem og de afspillede en lyd osv.

Men lærerne var ikke ligefrem undervist i alle dens smarte funktioner, og det var da også tit, at flere af lærerene havde problemer med, at få det til at fungerer.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu