Det vidner om intellektuel dovenskab, når DR vil… | Analyse

Indledning
Reality-tv er efterhånden blevet en populær genre, som de fleste danskere har set og kender til. Samtidig er de mere ’seriøse’ og ikke-kommercielle tv-kanaler begyndt, at hoppe mere og mere med på reality-vognen.

Derfor opstår spørgsmål som; skal DR sende underholdningsprogrammer som X Factor? Kan politikerne sikre, at børn og unge læser og ser dansksprogede nyheder, som oplyser dem om kultur og samfund?

Spørgsmål som disse indgår i den aktuelle debat om public service og kan føre til et helt overordnet spørgsmål. Er Reality-tv public service?

På de kommercielle kanaler som TV3 og Kanal 4 er reality-tv den vigtigste genre i forsøget på at tiltrække unge seere til kanalerne og det skal siges, at det lykkedes for dem. Seerne tiltales i høj grad af det sociale spil om kærlighed, intimitet og sex.

Uddrag
Storgaard siger også ” Vi lever i en tid, hvor vi mere end nogensinde før har brug for et stærkt DR. Vi har brug for et DR, der kan vise vejen i en tid med fake news og stigende polarise-ring.

Vi har brug for et DR, der kan samle den danske befolkning, og som formår at forene underholdning med public service”. Men faktum er, at vi lever i en tid hvor jeg ikke længere tror at TV har den store indflydelse på dette.

Folk kan godt finde ud af at navigere i om det der bliver vist er fake news eller underholdning. Og faktum er, at folk i dag gerne vil underholdes af de ting de ser.

Vi ser det jo, at folk bare vælger streamingstjenester i stedet for. Dette har Storgaard dog også bemærket ” dem, der lægger mediestrategien i DR, slet ikke har forstået den tidsalder, de lever i.

Min generation sidder ikke klæbet fast til sofaen og venter på det næste afsnit af en tv-serie – vi streamer online, og vi vælger det, vi gerne vil se, når vi gerne vil se det.

Derfor lakker tiden, hvor DR kunne regne med en sådan ’spill-over’-effekt fra X Factor til TV-Avisen, mod enden.

I stedet burde man fokusere på at skabe public service-indhold til de platforme, hvor de unge i forvejen er og i tiltagende grad flytter sig hen. Et godt eksempel er YouTube”.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu