Det danske snackmarked | Afsætning | 12 i karakter

Indholdsfortegnelse
1. Karakteriser branchen for snacks på det danske marked.
2. Foretag en analyse af købsadfærden for et af virksomhedens produkter.
3. Udvælg og analyser 2-3 af virksomhedens eksterne forhold.
- Kulturelle- og samfundsøkonomiske forhold
- Leverandører
4. Diskuter følgende udsagn:
- Virksomheden befinder sig på et homogent marked.
- Virksomheden benytter sig af uorganisk vækst.
- Virksomheden benytter sig af direkte distribution.
5. Find en udfordring for virksomheden, og diskuter mulige løsninger.

Uddrag
På det danske snackmarked er der flere aktører, virksomhederne har derfor nogle at konkurrere mod.

Snackmarkedet er homogent, det afhænger dog af hvilke præferencer forbrugeren har, når beslutningen om hvilket produkt der skal købes skal træffes, dog vælger mange typisk de billigste, og har dermed ingen præferencer.

Her kan man dog argumentere for at nogle virksomheder såsom Kims har skabt præferencer hos nogle kunder og derfor er snackmarkedet for nogle, heterogent.

Det er meget forskelligt hvilken konkurrenceform de forskellige virksomheder og aktører spiller på. Kims er uden tvivl den største aktør på det danske marked, og har dermed også monopol på snackmarkedet.

Den præcise konkurrenceform i snackbranchen er svær at definere da Kims er den helt store, men herunder er der ”mange” små aktører. Det er derfor en blanding af differentiering samt monopolistisk.

---

Jeg vil i min købsadfærds analyse bl.a. benytte mig af SOR-modellen. Jeg vil fokusere på organisme-delen, og derfor vil jeg afgrænse mig til dette dog vil jeg nævne hvornår stimuli og respons træder i kræft.

Ved hjælp af SOR-modellen vil jeg opnå at få indblik i, hvilke muligheder Kims har for at påvirke konsumenterne til at købe deres produkter. Jeg analyserer købsadfærden for Kims Chips.

Alle Kims produkter er lavinvolveringsprodukter, da de bare er en af aktørerne på det danske snackmarked. Selvom Kims Chips er en af dyre alternativer når man vælger chips, går chips posen stadig under lavinvolveringsprodukter.

Herunder har Kims chips en variationssøgende købsadfærd. Det er altså typisk den loyale forbruger som vælger Kims chips fremfor alle andre billige alternativer.

Derudover laver Kims nye smage hele tiden, derfor kan det også være en forbruger som ønsker at udvide horisonten og derfor vælge Kims fremfor de andre, i et impulskøb.

Det betyder altså også at det typisk er et impulskøb, når chips posen ryger ned i indkøbsvognen i supermarkedet. Dog kan man argumenter for at det for nogle er et vanekøb, det vil typisk være de forbruger som handler stort ind en gang i ugen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu