Det danske chartermarkede | Analyse | 12 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1 - karakterisere det danske chartermarkede.
Opgave 2 - Analyser 2-3 relevante faktorer
- Miljø
- Kultur
Opgave 3 - analysere købsadfærden
Opgave 4
a) Virksomheden Primo Tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus
b) Charterrejser befinder sig på nuværende tidspunkt i nedgangsfacen i PLC-kurven
c) Ved analyse af danskernes rejsevaner er det bedst at benytte kvalitative dataindsamlingsmetoder.
Opgave 5

Uddrag
Den danske charterterbranche er under pres. Antallet af turister ud af Danmark er faldt i 2019 med 5,4 procent og det ser ikke lysere ud i fremtiden.

Omverdens faktorer som kultur, teknologi og miljø vil i fremtiden gøre det sværere for markedet at vokse, selvom der har været en positiv udvikling af charterrejser indtil 2018.

På det danske chartermarkede er det et differentieret delvist monopol på markedet med små og store udbydere, og kunder som har forskellige præferencer til rejsepakker, destinationer og priser.

Der er også flere som er begyndt at foretrække en aktiv ferie, især mænd, hvor kvinder hælder mere mod en afslappende ferie med sol. Her har Spies fx formået at komme ind på det markede, og ramme præcis den målgruppe.

Spies er markedsleder på markedet, da de har skabt de rette præferencer, som kan være grundet deres pakkeløsninger. Dernæst er deres markedsudfordrere Apollo.

Generet set ved de forskellige rejsearrangører at der er et stort fald i antal solgte rejser fra 2018-2019, dog er der et par små udbyder, som har fået fremgang på markedet.

En ny trend som er kommet på markedet, har fået charterselskaber til at fokusere mere på kvaliteten. Ifølge charterselskaber ønsker forbrugerne er mere aktiv ferie og oplevelsesfuld ferie.

Dog er det også en trussel forekommet fra substituerende produkter. Airbnb kan for eksempel tilbyde langt billigere ophold, da dette sker på C2C-markedet.

Dette betyder også at den danske charterbranche er ved at gå en nedgang i møde, hvis man kigger tilbage på årene. Allerede nu har charterbranchen mistede en del af deres kunder.

Grundet til at markedet for rejser er ved at flade ud både nu og i fremtiden er der kommer mere usikkerhed om vejret og økonomien.

Der forekommer også en del ændring i folks vaner, danskerne er begyndt at have mere interesse for kulturelle oplevelser, shopping og lækker mad i en stor by.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu