Den tabte generation | Analyse | Søren Schultz Jørgensen

Indledning
Nutidens generation af unge er tabt for de klassiske nyhedsmedier. Sådan lyder budskabet i Søren Schultz Jørgensen og Øjvind Hesselagers artikel “Den tabte generation” i Journalisten fra 2013.

Jørgensen skriver “Det ser ud, som om vi har at gøre med en generation, der er mere eller mindre tabt for de klassiske nyhedsmedier, ikke mindst aviserne.

Uddrag
Men udgør dette såkaldte “generationsspring” i forhold til nyhedsformidling et demokratisk problem i landet? Søren Schultz Jørgensen siger “Vi er rent journalistisk i en bevægelse

hvor identifikation overgår væsentlighed. Aviser og mediehuse laver aktiviteter for specielle segmenter – rejser, klubber og debatmøder.

Alle redaktioner taler om fællesskaber. Men det betyder også, at vi spejler læserne i stedet for at vise dem virkeligheden”. Han mener altså at

der fokuseres for meget på identifikation i stedet for nyhedens væsentlighed. Han mener at vi på grund af de sociale medier ikke får de samme nyheder ud til hele folket

hvilket han har ret i - men i stedet at nyhederne bliver skræddersyet på de sociale medier til den enkelte bruger altså at læseren bliver spejlet i stedet for at få vist virkeligheden. r”.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu