Chartermarkedet | Analyse | 10 i karakter

Indledning
Det danske chartermarked har i løbet af de sidste 10 år oplevet en stigning i antallet af solgte charterrejser

hvor der både i 2017 0g 2018 var tale om et rekordår, hvor der begge år var en stigning på over 100.000 i antallet af solgte rejser

i forhold til de forgangene år. I år 2019 skete der dog et fald på 5,4% i antallet af solgte charterrejser, Noget som Direktør og formand for RID

Jan Vendelbo kalder et kalder beskedent og stadig tilfredsstillende efter et specielt og udfordrende år for branchen.

Det det beskedne fald kommer blandt andet, at det er en general afmatning hos forbrugernes købelyst, og usikkerhed omkring vejret og økonomien.

Den varme danske sommer i 2018 påvirket især salget. Forbrugerne ikke ville tage sydpå, hvis det blev til endnu en solrig og varm sommer.

Uddrag
Demografien påvirker og vil i løbet af de næste par år spille en større rolle, fordi der netop sker en ændring i demografien.

Der har længe været snakke om det at der er en skæv aldersfordeling, der skaber scenariet, hvor der er mindre på arbejdsmarkedet til at tjene pengene hjem, til dem i befolkningen der er på overførselsindkomster.

Dog så udgør den skæve aldersfordeling og det stigende antal ældre et stort potentiale for turismen. De udgør et stort potentiale, da de både har tid og råd til at rejse, de har en stærk købekraft

fra at have sparet op gennem et helt arbejdsliv, samt har tiden til at kunne rejse hele året, og flere gange. Dog vil deres behov være anderledes, da stiller mere høje krav til service og autentiske oplevelser.

Der kommer også en helt ny generation af turister i form af millennium-generation, der fra start af er opvokset med digitale medier

og har et helt andet syn på rejser, end forrige generationer, hvor rejser var mere end sjældenhed og noget man sparet op til i længere tid.

Millennium-generationen ser dog mere rejser som et forbrugsgode på niveau med køb af tøj, koncerter og elektroniske gadgets, altså noget der er let tilgængeligt og hvor købet af rejsen sker mere impulsiv

og der nogle faser i beslutningsprocessen udebliver, da man ved et tilbud kan komme på en billig by ferie i et par dage.

Kulturen har altid være en vigtig faktor for danske rejsende at komme ud se de kulturelle forskelle der er i verden.

Fra mændenes sidde er det blevet mere attraktiv at tage på aktiv ferie, hvor kvinder bedre kan lide de mere afslappende ferier.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu