Bog & Idé | Afsætning opgave

Indledning
Bog & idé er et butikskoncept lavet af Indeks Retail Butik, som er et aktieselskab ejet af Indeks Retail Invest, hvori hovedaktionæren er Indeks Retail A/S. Den primære aktivitet i Bog & idé er salg af bøger, kontorartikler og lignende varer og der bliver lagt stor vægt på sæsonsalg eksempelvis i forbindelse med skolestart eller højtider. Det er i dag en frivillig kæde, men var oprindeligt en indkøbsforening under navnet Bogpa. Siden 1969, hvor Bogpa blev grundlagt, er kæden blevet opdelt og siden delvist blevet samlet igen. Fra 2012 til 2015 lå bruttoresultatet stabilt på cirka 30 millioner kroner, men faldt markant i 2016 til cirka 10 millioner kroner. Virksomheden har cirka 10 ansatte på hovedkvarteret i Hedensted.

Indholdsfortegnelse
Virksomhedskarakteristik
Værdikædeanalyse
Omverdensforhold
SWOT og den fremtidige vækst

Uddrag
I den afhængige omverden er Bog og idé specielt truet af konkurrenter på nettet, samtidig med at kunder i de fysiske butikker rykker til dagligvarebutikker. Fra den uafhængige omverden er det overordnet set teknologien og de nye muligheder og koncepter den medbringer, der påvirker Bog og idé. Særligt de kulturelle forhold betyder meget, da der her er gang i en større omstilling fra papirsbøger til e-bøger.

----

I tråd med før nævnte rykker mange kunder fra nichebutikker som Bog og idé til dagligvarebutikker, når der skal købes en speciel bog. Mange dagligvarebutikker har i dag også større isenkramsafdelinger med sæsonpræget varesortiment, for eksempel et stort udvalg af skoletasker op til skolestart. Det gør at kunderne rykker fra Bog og idé til en dagligvarebutik, da det simpelthen er mere bekvemt.

------

På trods af mange udfordringer har Bog og idé vækstmuligheder i fremtiden. Det handler i høj grad om at tænke i nye baner. Boghandelsbranchen kan godt være lidt konservativ og det har tidligere haft sine fordele, nu er der kritisk brug for forandring. Bog og idé er særligt stærk, når det kommer til service og det skal man fortsat spille på. Der er ingen grund til at lave om på sin prisstrategi nu, da det vil underminere hele konceptet og formentligt stadig ikke vil kunne konkurrere med danske og udenlandske websites.

Det er vigtigt at fastholde bøgerne på trods af den lave indtjening, da det er bøger man forbinder med virksomheden. I stedet skulle man udfase andre produktgrupper, det kunne være dele af kontor og papir, så der ikke er så dybt et sortiment. Der skal lægges fokus på det man er god til og så skal det videretænkes. Man kunne eventuelt omdanne nogen butikker til konceptbutikker, hvor internet og fysisk bogsalg smelter sammen.

Få adgang til hele opgaven

Upload en opgave og få adgang til denne opgave

Hvor brugbar var denne opgave?

Klik på stjernerne for at bedømme opgaven!

Gennemsnitlig bedømmelse / 5. Antal anmeldelser

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!