Analyse af Bog og idé | Afsætning

Indholdsfortegnelse
1. Karakteriser kort virksomheden Bog & idé.
2. Analyser Bog & idés omverdens forhold.
3. Analyser købsadfærden for køb af bøger.

Uddrag
Psykologiske forhold:
Behov: Ved hjælp af Maslows behovspyramide, vil jeg analysere dette punkt.

Det behov, som et køb af en bog dækker, er selvrealisering og påskønnelse. I selvrealiseringen har man fokus på moral, kreativitet og problemløsning. Da der findes så mange forskellige bøger, med så mange forskellige genre og temaer, findes der både bøger til at løse problemstillinger, det kunne eksempelvis være, at man ikke er god i køkkenet, eller at man ikke kender til nogle opskrifter i hovedet - så er det nemt at købe en kogebog.

Hvis man føler behov for at være mere kreativ sammen med sine børn, er det også muligt at købe bøger til dette formål.

Ved påskønnelse har man fokus på selvværd og selvsikkerhed - hvis man eksempelvis ikke føler sig sikker nok i, at skulle læse højt foran andre mennesker, har man mulighed for at købe en bog, så man kan øve sig og opbygge selvværd.

Købemotiver: Når der foretages et køb af en bog, er det ofte en af de sociale købemotiver, der benyttes. Snobeffekten går ud på, ikke at være som alle andre, og skille sig ud.

Ved at vi i dag er begyndt at læse bøger via vores telefon og tablets, er det derfor blevet anderledes at læse fysiske bøger - man kan derfor skille sig ud ved at læse i en håndholdt bog.

Holdninger: Kundens holdning ift. miljø kan påvirke bogkædens forretning. Det kan være, at kunden ikke ønsker at støtte den store udledning af CO2, som produktion af bøger udleder, og derfor slet ikke køber fysiske bøger.

Købsroller:
Når der foretages et køb af en bog, vil jeg mene, at der oftest ikke er mange personer involveret i købet...

Initiativtageren til at købe bogen kan dog blive påvirket af influenten i denne situation. Influenten kan komme med sin mening om bogen/købet, hvilket kan havde betydning for et køb i den sidste ende. Vi lytter ofte til dem, der er os tætte, og lader ofte deres meninger og holdninger smitte af på den måde vi handler.

Få adgang til hele opgaven